Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

Norge fra 1814-1914

organisasjonssamfunnet

På 1840-tallet blomstret det private" Associationsvæsenet", og Norge fikk mange nye organisasjoner. Disse organisasjonene var viktige for samfunnet, og fikk konsekvenser for utvikling av demokratiet og kulturen, økonomi og sosiale forhold. De var med på å binde landet tettere sammen ved at lokale organisasjoner ble nasjonale. I 1850 var det ti nasjonale organisasjoner, i 1880 var det 41 og i 1900 var det så mange som 154 nasjonale organisasjoner.

Det fantes mange typer organisasjoner. Felles for dem var at foreningen var et sted hvor du møtte mennesker som mente og var opptatt av det samme som deg. Vi kan dele organisasjonene inn i:
  • Politiske, som Thranittene (en forløper for arbeiderbevegelsen), og bondevennbevegelsen (forløper for partiet Venstre).
  • Yrker, disse var opptatt av hvordan yrket ble utøvd og også sosialt samvær. Leger hadde egen organisasjon, det samme hadde lærere og bakermestre.
  • Økonomiske, som sparebanker og hjelpe- og stønadskasser.
  • Kultur og opplysning , et eksempel er leseselskaper som arbeidet for å fremme lesing og kunnskap.
  • Historie og fritid, det var stor interesse for norsk historie og det var viktig for utvikling av nasjonalfølelsen .
  • Misjon, både i Norge og i utlandet.
  • Avholdsbevegelser, mot alkohol.
  • Filantropiske, arbeidet for å hjelpe fattige. Fattigdom var et problem i hele landet. Husk at dette var før velferdsstaten, og NAV fantes ikke.

Organisasjonene bandt altså folk sammen. Folk møttes på tvers av yrke, alder og kjønn, og de arbeidet sammen mot et felles mål. Vi kan si at organisasjonene var med på å skape mer sosial likhet og fellesskap. Men, ikke minst fikk de som var aktive i organisasjonene viktig politisk trening.
Her kan du lese mer:
Hovedside
Befolkning
Jordbruket
Infrastruktur
Industrialisering
Skolen
Organisasjonssamfunnet
Staten Norge
Unionen med Sverige
Bilde
Marcus Thrane var leder for den første norske arbeiderbevegelsen, thranitterbevegelsen, som samtidig var den første organiserte politiske massebevegelsen i Norge.
SNL: Marcus Thrane

De politiske partiene
Bondevennene var en var en viktig organisasjon. Deres mål var å få flere bønder inn på Stortinget, og de krevde var blant annet at staten skulle være sparsom og at næringslivet skulle være fritt. De hadde også demokratiske krav; de ville ha direkte valg i stedet for indirekte valg, utvidet stemmerett og mer kommunalt selvstyre.

I 1869 gikk bondevennene, ledet av Søren Jaabæk, sammen med byradikalerne, ledet av Johan Sverdrup, og i 1883 ble partiet Venstre dannet. Norge hadde fått sitt første politiske parti. Venstre ville endre måten Norge ble styrt på. Johan Sverdrup var partiets leder. Venstre var et radikalt parti, det vil si at de ville ha endringer i samfunnet.

Partiet Høyre fulgte rett etter, og også her var det foreninger som slo seg sammen; grunnlovsforeninger og Novemberforeningen. Høyre ville ikke at styringen av Norge skulle endres, og de var for union med Sverige. Emil Stang var partiets leder. Høyre ble sett på som et konservativt parti, de ønsket at alt skulle være som før.

Felles for Høyre og Venstre var at begge partiene ble dannet av menn som allerede var valgt inn på Stortinget.

Arbeiderpartiet ble dannet 1887, men skilte seg fra de to andre partiene ved at partiet ikke allerede hadde representanter på Stortinget.

Norge hadde endret seg veldig, og en ny samfunnsklasse hadde oppstått, arbeiderklassen. Det var harde tider og folk strevde med høye matpriser og frykt for at lønningene skulle gå ned, eller at de i verste fall skulle miste arbeidet sitt. Det førte til demonstrasjoner og til og med streik. Arbeiderne dannet fagforeninger og Norge fikk en arbeiderbevegelse.

Dette resulterte etterhvert i dannelsen av Det norske arbeiderparti. Hovedkravet til partiet var allmenn stemmerett, og i 1903 fikk partiet sine første representanter på Stortinget. Christian Holterman Knudsen og Carl Jeppesen var ledende skikkelser. Arbeiderpartiet utviklet seg tidlig på 1900-tallet til å bli et revolusjonært og kommunistisk parti for en periode.

I 1899 ble Arbeidernes Faglige Landsorganisasjon AFL dannet. Vi kjenner denne organisasjonen som LO i dag. Denne organisasjonen var fagforeningsdelen av arbeiderbevegelsen, mens Arbeiderpartiet var den politiske delen. Arbeidsgiverne fikk sin motorganisasjon i det vi i dag kjenner som NHO, næringslivets hovedorganisasjon.


Kilder:
Myhre, Jan Eivind, Norsk historie 1814-1905
Bilder:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portrett_av_Marcus_Thrane_4.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:S%C3%B8ren_Jaab%C3%A6k_by_L%C3%A6rum.png
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Emil_Stang_by_Klem.png
Sist redigert: 22.10.15, Hege Eikeland

Læringsmål:
Du skal kunne fortelle om dannelsen av partiene Venstre, Høyre og Arbeiderpartiet.
Bilde
Søren Jaabæk, 1814-1894

Bilde
Emil Stang, 1834-1912
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]