Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

språk, litteratur og kultur

Samisk språk

Samisk stammer fra uralske språk, som er en språkfamilie som omfatter omtrent 20 språk. Uralske språk stammer fra et felles grunnspråk som ble talt av jeger og fiskesamfunn i Ural-traktene for 7000-10000  år siden. Uralske språk blir snakket av omtrent 25 millioner mennesker hovedsakelig i Øst-Europa. Det er liten kunnskap om dette språkets fellesskap med indoeuropeisk, og med unntak av noen få lånord her og der er det ingen andre bånd. Man antar at dette stammer fra et annet språktre enn det f.eks. vårt språk kommer fra (Indoeuropeisk - germansk osv.) De uralske språkene deles igjen inn to hovedgrupper: finsk-ugrisk og samojedisk, og samisk språk tilhører den finsk-ugriske språkgruppen.
Samisk språk blir i dag snakket i Norge, Sverige, Finland og Russland. Vi har ti ulike samiske språk, men disse deles inn i to hovedgrupper: vestsamisk og østsamisk. Til de vestsamiske språkene hører sørsamisk, umesamisk, pitesamisk, lulesamisk og nordsamisk. Til de østsamiske språkene hører: enaresamisk, skoltesamisk,akkalasamisk, kildinsamisk og tersamisk. Tidligere var det også et samsik språk som het kemisamisk. Dette ble snakket i Finland, men døde ut på 1800-tallet. Det finnes i dag kun noen få kjente skriftlige kilder fra dette språket. Nesten 90 % av de samisktalende samene bruker nordsamisk, og de ni andre samiske språkene er i dag truet/alvorlig truet.


VESTSAMISKE SPRÅK
  • Nordsamisk brukes i Troms og Finnmark. Det største samiske språket, brukes av rundt 90 prosent av de samisktalende samene.
  • Lulesamisk brukes i Nordland og deler av Sverige. Alvorlig truet.
  • Sørsamisk brukes i Nordland, Trøndelag og Hedmark. Alvorlig truet.
  • Pitesamisk. Utdødd i Norge, svært alvorlig truet i Sverige.
  • Umesamisk. Utdødd i Norge, nær utdødd i Sverige.
ØSTSAMISKE SPRÅK
  • Enaresamisk brukes i Inari kommune i Finland. Alvorlig truet.
  • Skoltesamisk (østsamisk, Neiden-finsk) brukes i Sør-Varanger av ytterst få personer og i Nord-Finland, utdødd i Russland. Alvorlig truet.
  • Akkalasamisk ble brukt på Kolahalvøya. Utdødd eller nær utdødd.
  • Kildinsamisk, er det største samiske språket i Russland i dag med rundt 700 brukere. Alvorlig truet. 
  • Tersamisk blir brukt på Kolahalvøya. Nær utdødd.
  • Kemisamisk ble brukt i Finland. Utdødd midt på 1800-tallet.

Seks av de 10 samiske språkene har eget skriftspråk; nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk, enaresamisk og skoltesamisk. Disse språkene er basert på versjoner av de latinske alfabetet. Kildinsamisk har siden 1987 hatt et skriftspråk basert på det kyrilliske alfabetet.

Språkenes stilling i Norge
I 1987 ble sameloven opprettet, som har som formål og legge forholdene til rette for samenes utvikling av språk og kultur. I 1992 kom det et tillegg til denne loven, som sidestiller samisk med norsk språk. I nærmere definerte forvaltningsområder er samisk også sidestilt med norsk i offentlig sammenheng. I dette området sikrer loven retten til å bruke samisk i muntlig og skriftlig kontakt med det offentlige. Alle elever i grunnskolen i disse områdene har rett til opplæring i eller på samisk. Samiskspråklige elever som er utenfor forvaltningsområdet kan få opplæring i samisk når minst tre / seks / ti elever krever det. Dette kan være f.eks ti elever i hele kommunen. Tilbudet skal da organiseres på en skole.


I 2005 kom Finnmarksloven, som ble utarbeidet av regjeringen Bondevik. Den nye finnmarksloven gir samer og andre finnmarkinger rettigheter til land og vann i Finnmark. Et område større enn Danmark overføres fra statlig til lokalt eierskap. Eksisterende, opparbeidede rettigheter skal kartlegges og anerkjennes.
Formålet med Finnmarksloven er å legge til rette for at grunn og naturressursene i Finnmark forvaltes på en balansert og økologisk bærekraftig måte til beste for innbyggerne i fylket og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, bruk av utmark, næringsdrift og samfunnsliv.







 














 
Kildehenvisninger:
Bilde
Bakgrunn / historie
språklige rettigheter for samer
språklige rettigheter for samer
oversikt over utbredelsen av de samiske språkene
Historien bak finnmarksloven
Fakta om finnmarksloven
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]