FilmanalyseHollywoodmodellen
Anslag Du må få lyst til å se resten av filmen, derfor er det smart at der er en liten spenningskurve i starten for å holde på seeren. Seeren bør ut i fra de første scenene forstå hvilken type sjanger filmen tilhører. Det skjer også ofte at man får et bånd eller utvikler sympati for hovedpersonen. Man får ofte et lite innblikk i noe som kan få store konsekvenser utover i handlingen. Presentasjon Ofte går spenningskurven og intensivenheten ned, mens omgivelsene og karakterene blir presentert bedre. Du lærer forholdene mellom dem og personlighetene deres. I denne delen får du også vite sammenhengen mellom hovedpersonen og konsekvensene i handlingen. Mot slutten av denne delen bygges denne konsekvensen seg opp. Opptrapping Spenningskurven stiger sakte, men sikkert opp over gjennom opptrappingen. Denne delen inneholder en del små konflikter som ender med en løsning som kan løse den store og utfordene konflikten som venter. Det blir flere hindringer og mer motstand. Seeren indentifiserer seg mer og mer med hovedpersonen gjennom denne opptrappingen. Vendepunkt Vendepunktet, som også blir kalt ”point of no return”, er delen der handlingen har kommet til et punkt der det ikke lenger er mulig for hovedpersonen å gå tilbake. Spenningen stiger kraftig under denne delen da den kan plutselig ta en overraskende ny vending. Klimaks Det er i denne delen at spenningskurven er på toppen og seeren vil merke at ting skjer fort og intensiteten er på topp. Det er også under denne delen at konflikten løses og mot slutten går spenningskurven sakte nedover. Avrunding Etter handlingens klimaks kommer en liten del som avrunder hele filmen. I Hollywood-filmen avsluttes nesten alltid med en ”happy-ending” der likevekten er gjenopprettet. Kildehenvisninger:
|
Filmanalyse
Filmanalyse - 8. trinn
|