Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

nyreligiøsitet

nyreligiøsitet

Nyreligiøsitet er hovedsakelig en betegnelse for nye religioner og nye religiøse trender i Vesten, særlig om religioner og religiøsitet basert på gamle religioner. Noen eksempler på nyreligiøsitet er astrologi, meditasjon, healing, kontakt med engler, naturreligion og heksebevegelsen (wicca).

Undersøkelser viser at en av tre voksne i Norge har vært i kontakt med alternativbevegelsen på en eller annen måte. Enten ved å ha søkt råd hos astrologer, forsøkt alternativ medisin eller  tatt yoga/meditasjonskurs. Ca. 20 prosent svarer at de tror på for eks. gjenfødsel, astrologi eller andre ideer knyttet til det vi kaller nyreligiøsitet.

Det som er typisk for nyreligiøsitet er at hvert enkelt menneske ofte prøver ut flere forskjellige ting. Gjerne på samme tid. Flere forskere kaller dette et åndelig eller religiøst "supermarked". Altså at man kan plukke ut det man føler passer for seg selv fra det store tilbudet som finnes. Eksempler kan være at man kombinerer dette: å forsøke å få kontakt med engler, planlegge fremtiden ved hjelp av astrologi og at man lærer seg å meditere. I forhold til for noen tiår siden kan man nå stole mer på seg selv og sin egen dømmekraft i stedet for å godta det de etablerte religionene eller vitenskapen sier om hva som er sant og riktig.
Picture
Bakgrunn
Da Charles Darwin i 1850-årene kom med sin teori om hvordan livet på jorda har utviklet seg, skapte det en helt ny situasjon i Vesten. Kristendommen var ikke lenger alene om å fortelle sannheten om hvordan alt ble til, og hva som var meningen med livet. I årene som fulgte var det mange som skiftet standpunkt om tro og religion. Noen mistet troen helt, andre forsvarte troen mot vitenskapen, og noen så muligheter til å være religiøse på helt andre måter enn den måten kirken sto for.

Her ser dere en liten oversikt over hva hvordan utviklingen har vært:

1800-tallet

Mot slutten av 1800-tallet blomstret nyreligiøse bevegelser opp som alternativer til kirkelig kristendom og andre organiserte religioner, og som protest mot den vitenskapelige materialisme. Bevegelsene hentet inspirasjon fra Vestens okkultisme (spiritisme, teosofi) og Østens mystikk.

1960-1970-tallet

En ny fase av nyreligiøsitet kom i forbindelse med ungdomsopprøret i 1960- og 1970-årene. Unge mennesker valfartet til India, og Østens guruer vant gjenklang blant Vestens popidoler. Meget forskjellige bevegelser – som Children of God, Hare Krishna-bevegelsen, og Scientologikirken – blomstret opp.

1980-tallet

På 1980-tallet ble store deler av nyreligiøsiteten kommersialisert og organisert i nettverk, i Norge f.eks. alternativbevegelsen. Det muliggjorde at den enkelte selv kunne velge fritt mellom ulike tanker, ideer og praksiser.

1990-tallet

1990-tallet var preget av en nypaganistisk impuls, både i form av sjamanistiske og andre praksiser som ble integrert i alternativbevegelsen, og i form av rekonstruerte førkristne religioner (nyhedendom). På 2000-tallet har nyreligiøsiteten befestet sin stilling i samfunnet, noe vi ser i mediedekning, opprettelsen av Holistisk forbund, engleskoler og annet.

Trykk på bildet under for å se "På tro og Are". Kan tro gjøre deg frisk? Den selverklærte ateisten Are Sende Osen møter mennesker som mener at troens kraft kan helbrede sykdom. Væpnet med religiøs usikkerhet, plagsom fotsopp og stor nysgjerrighet kommer han seg på innsiden av den myteomspunne scientologi-kirka, blir med "den nye Snåsamannen" på healing-show og møter en afrikansk mirakelmann som kan vekke folk fra de døde.
Picture

Kildehenvisninger:
https://snl.no/nyreligi%C3%B8sitet
Bildekilde
Bildekilde

Bildekilde
Horisonter 10, Gyldendal Norsk Forlag AS 2008
Bildekilde
Oppdatert av K.B. 9.nov 2015
Klikk under for å lese mer om:
Nyreligiøsitet (hovedsiden)
Alternativbevegelsen
Nyhedendom
Åsatru
Wicca
Picture
Læringsmål
Du skal:
  • vite hvor nyreligiøsitet stammer fra
  • kunne forklare hva åsatro betyr
  • vite hva et åndelig religiøst supermarked er
  • kjenne til forskjeller og kunne komme med eksempler på løst organiserte og organiserte nyreligiøse samfunn
  • vite hva new age/alternativbevegelsen er
  • vite hva som kjennetegner WICCA som nypaganistisk retning
  • vite hva som er felles for alle naturreligioner
  • kjenne til ulike tenkemåter innenfor alternativbevegelsen
Picture
Picture
Picture
Picture
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no