Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

Periodesystemet 1

En systematisk oversikt over grunnstoffene

Periodesystemet

​Periodesystemet er en oversikt over alle grunnstoffene som finnes. Alt vi omgir oss med er bygd opp av grunnstoffer, noen av de vi kjenner best er kanskje hydrogen, oksygen og karbon.

For å forstå hvordan og hvorfor ulike stoffer reagerer med hverandre, må vi se vi på hvordan atomene er bygd opp. Atomene består av en kjerne med nøytroner og protoner, og elektroner som går rundt kjernen i elektronskall.

​

Atomets oppbygning

Bilde
Atomene består av en kjerne, kjernen inneholder protoner som er positivt ladd, og nøytroner som er nøytrale. Rundt kjernen har vi elektroner som går i ulike elektronskall. 
Atomene har i utgangspunktet like mange elektroner som protoner og nøytroner, men elektronene kan flytte på seg. Antall protoner i kjernen avgjør hvilket stoff vi har.

Her er en illustrasjon av helium, atom nummer 2. Det har to protoner og to nøytroner i kjernen, og to elektroner i elektronskallet sitt.

Atom-illustrasjoner

​Tallet øverst til venstre er atomnummeret. Det forteller oss hvor mange protoner det er i kjernen til atomet.

Tallene øverst til høyre forteller oss hvor mange elektroner det er i skallene, fra innerst til ytterst, når atomet er nøytralt. Hvis atomet gir fra seg eller får et ekstra elektron, blir det positivt eller negativt ladet.

Periodesystemet

Periodesystemet er organisert slik at de stoffene som har like egenskaper er plassert under hverandre, i samme gruppe, de har like mange elektroner i sitt ytterste skall. F.eks ser vi at både litium og natrium er plassert lengst mot venstre, dermed vet vi at begge stoffene har atomer med kun 1 elektron i ytterste skall.

De grunnstoffene som har like mange elektronskall, er plassert i samme periode, og ligger ved siden av hverandre. Litium er i samme periode som karbon og oksygen, alle med to elektronskall.

Hvert grunnstoff har et nummer, det kalles atomnummer, og forteller oss hvor mange protoner atomet har i kjernen. Grunnstoffene har også et kjemisk symbol, en bokstav eller to, som er unikt for hvert stoff. H står for stoffet hydrogen, mens He står for helium.

Bindinger

Atomer som binder seg sammen, danner molekyler. Molekyler kan bestå av flere atomer av det samme grunnstoffet, eller ulike typer atomer kan binde seg sammen.

Alle atomer prøver å få fullt elektronskall. Det er plass til 2 elektroner i innerste skall, og 8 i de neste som vi skal se på.

Vi har tre typer bindinger:
  • Ionebindinger dannes ved at noen atomer gir fra seg elektroner og andre atomer tar til seg elektroner. De blir da positivt og negativt ladde, og blir tiltrukket til hverandre.
    Eksempel: NaCl - natriumklorid (bordsalt)
  • Elektronparbindinger dannes ved at elektronene deler på elektronene, altså føler alle atomene i et molekyl at de får fylt opp elektronskallet sitt. 
    Eksempel: H2O - vann (enkeltbinding) O2 - oksygengass (dobbeltbinding)
  • Metallbindinger fungerer slik at atomene deler alle de ytterste elektronene mellom seg, og elektronene flytter seg lett i "metallskyen". Det er derfor metaller leder strøm, elektrisk strøm er elektroner i bevegelse. Metallene finner du til venstre i periodesystemet, og de har få elektroner i ytterste skall, og gir lett fra seg elektroner.
    Eksempel: Cu - kobber
Bygg atomer
Bygg et atom
Klikk for å starte
Bygg molekyler
Bygg et molekyl
Klikk for å starte
Begreper
Periodesystemet
Atom
Molekyl
Kjemiske bindinger
Elektron
Proton
Nøytron
Atomkjerne
Elektronskall
Hydrogen
Oksygen
Karbon
Periode
Gruppe
Atomnummer
Ion
Ionebinding
Elektronparbinding
Metallbinding
Hydrogengass
Oksygengass
Periodesystemet.no

Det er vanskelig å forstå hvor små atomene egentlig er. Her kan du zoome inn og se hvor små de er i forhold til f.eks blodcelle, mitokondrie, m.m.
​

Copyright 2012. Magnifying the Universe by Number Sleuth.
Videoforelesning om atomer og atommodeller
Vi skal ikke se på periodesystemet lenger enn til grunnstoff nummer 20 på ungdomstrinnet, selv om det finnes mange flere. 

 Øvelser
  • Vi lager oksygengass
  • Vi lager hydrogengass

​Fagstoff

Grunnstoffene 
Grunnleggende kjemi 
Periodesystemet 
Bingo periodesystemet

Kilder
  • Naturfag.no
  • Wikipedia
  • Atom-bildene i slideshowet er laget av Greg Robson
  • Bilde av helium
13.10.15 - Elise
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]