Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

Etikk OG MORAL

Etikk er læren, eller teorien, om hva som er riktig og galt. Iblant er det vanskelig å vite hva som er rett å gjøre. Hvis du må velge én løsning ut fra flere mulige, kan etikken være til hjelp. Den kan gi begrunnelse for hvorfor du bør gjøre det ene eller det andre.

Moral handler om hvordan du oppfører deg, altså hva du faktisk gjør. Å handle moralsk betyr å oppføre seg etter de normer og regler som gjelder i den gruppen man tilhører. Gruppen kan være familien, vennegjengen eller kollegaene. Umoralsk oppførsel fører gjerne til negative reaksjoner hos andre.


Moralske holdninger handler om hva slags person man ønsker å være, og hva det vil si å være et godt menneske. Dette påvirkes av samfunnet du bor i, kulturen og gruppene du tilhører.
 
Hva kan fortelle oss om en handling er moralsk god eller moralsk dårlig? Det finnes flere tenkemåter som prøver å svare på det spørsmålet.
Lenker:
​Filosofi - å undre seg
Filosofi og etikk
Noen viktige filosofer
Å leve sammen

Picture

Konsekvensetikk
Hvis summen av de gode virkningene ser ut til å være større enn summen av de dårlige virkningene,
er det en moralsk riktig handling.


Riktige handlinger er de som gir et godt resultat. Altså må du tenke over konsekvensene handlingene dine får. Når du står i et dilemma, og det er vanskelig å vite hva du skal gjøre, skal du tenke over hva som vil skje etterpå. Får valget ditt flest gode virkninger, er det ifølge denne tankemåten en moralsk handling.

En vanlig form for konsekvensetikk er nytteetikk. Det vil si at vi spør hva som er mest nyttig for oss selv, andre og hele fellesskapet, både på kort sikt og på lang sikt. For å kunne bruke en slik tankemåte må vi mene noe om hva som er nyttig og godt i livet. Vi må vite hvilke verdier som er viktige for oss.

Denne tenkemåten kan vi bruke på alle etiske problemer, men den har noen svakheter:
  • Hvordan kan vi måle konsekvensene på forhånd? Handlingen vår kan føre til noe vi ikke har tenkt på.
  • Konsekvensetikken kan komme til å godkjenne et resultat som mange mener er urettferdig. Er det ok at noen blir lykkelige og noen lei seg? Er det greit å gjøre noe galt så lenge ingen får vite om det?​

Pliktetikk
Riktige handlinger er de som følger gode normer.
​

Du skal si sannheten, du skal ikke stjele, du skal stå for det du har sagt og gjort. Her skal du ikke tenke på hva som er mest nyttig. Da ender du fort opp med å tenke mest på deg selv.
​
Ifølge denne tankemåten er noen handlinger gode og riktige, mens andre handlinger er dårlige. De fleste mennesker vet dette med seg selv, samvittigheten forteller det.
Picture
Et annet navn på pliktetikk er regeletikk, men den handler ikke alltid om å følge lover og regler. Tanken om gjensidighet er viktig. Du skal ikke gjøre mot andre det du ikke ønsker at andre skal gjøre mot deg. Den gylne regelen er ment som en moralsk veiviser. Et eksempel kan være de som våger å kjempe mot et diktatur, bryter lovene fordi de ønsker å følge noen som er som er viktigere enn statens lover. 
Picture

Ansvarsetikk
Du skal handle slik at virkningene av dine handlinger er forenlige med fortsettelsen av et ekte menneskelig liv.
​

Hans Jonas (1903-1993) ga i 1979 ut boken Prinsippet Ansvar.  Han skrev om hvordan vi må ta ansvar for levevilkårene til mennesker som lever langt unna oss, og for mennesker som ikke er født ennå. Han mener vi må ha et globalt perspektiv. Hensynet til våre etterkommeres klima og miljø, må være viktigere enn forbruk og luksus her og nå.  I dag vil vi si at vi har ansvaret for en bærekraftig utvikling. 

Picture
Vil du lese mer om ansvarsetikk?
​Trykk på knappen under.
Ansvarsetikk

Økosofi
Økosofi vil si at samspillet mellom naturen og miljøet må være i balanse med hverandre.

Alt i naturen finnes der av en grunn. Alle elementene i naturen og miljøet henger sammen, og er avhengige av hverandre. Alt fra planter, insekter, dyr og mennesker til alt i miljøet rundt. Dette er et svært sårbart system, og hvis dette havner i ubalanse vil det få store konsekvenser. For at mennesket skal kunne overleve, er det avhengig av at alt i naturen fungerer som det skal. Et av mange eksempler er biene. Hvis biene dør ut vil ikke bare honningen forsvinne, men også mange frukt og grønnsaker som vi mennesker lever av. Du kan lese mer om akkurat denne konsekvensen her. 
Picture
"Ikke en eneste er reddet før alle er reddet, der termen «en eneste» ikke bare inkluderer meg som individuelt menneske, men alle mennesker, hvaler, grizzlybjørner, hele regnskogens økosystem, fjell og elver, den minste mikroben i jorda osv." - Arne Næss

Arne Næss er en filosofiprofessor som på 1970-tallet tok for seg om teknologi og økologi. Lar disse to seg forene? Han skilte mellom en grunn økologi og en dyp økologi. Næss mente vi trenger begge, og at disse ikke nødvendigvis er en motsetning.

Grunn økologi = miljøproblemer forårsaket av den industrielle revolusjonen og teknologi, kan løses ved hjelp av teknologi. Med dette ser vi på at naturen er ressurser vi mennesker bare kan benytte oss av.

Dyp økologi = miljøproblemer forårsaket av den industrielle revolusjonen og teknologi, kan ikke løses ved hjelp av teknologi. Med dette må vi undersøke og få en dypere forståelse av hvordan naturen fungerer. Naturen tilhører alt levende, og ikke bare for mennesket.

Vil du lese mer om økosofien? Trykk her.​​

Kildehenvisninger:
Pliktetikk og konsekvensetikk: Horisonter 10, kapittel 1, Valg, ansvar og utfordringer, s 8- 12. Gyldendal Norsk Forlag AS 2008
https://filosofiiskolen.no/trinn-8-10/ansvarsetikk/​
https://filosofiiskolen.no/trinn-8-10/okologi/​
Bildekilde
Oppdatert: 18.09.19
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no