Skolens plan
Overordnede mål for faget:
Faget består av tre hovedområder:
Vurdering som teller ved fastsetting av karakter:
Kroppsøving er det eneste faget som tar hensyn til individuelle forutsetninger ved karaktersetting. det er imidlertid viktig å presisere at det er helt spesielle retningslinjer for denne praksisen. de fleste elever vi derfor bli vurdert i forhold til elevmassen og det som er normalt for alderstrinnet. |
Kjennetegn på måloppnåelse kroppsøving
Faget kroppsøving skal være med på å gi elevene holdninger til, ferdigheter i og kunnskaper om mosjon og idrett. På ungdomstrinnet er det naturlig å legge større vekt på holdninger og mestring, enn på kunnskap.
I tidligere læreplaner har det vært anbefalt å dele kompetansen i 3, og vekte de ulike delene omtrent slik:
Disse anbefalingene finnes ikke konkret i læreplanen «kunnskapsløftet». Vi mener Imidlertid at tredelingen gjenspeiler målene i faget, også i den nye læreplanen, og ser det derfor som fornuftig å opprettholde denne.
For å få de to høyeste karakterene i faget vil elevene jevnet over måtte fremvise et høyt aktivitetsnivå, gode holdninger og gode ferdigheter på flere aktivitetsområder.
En elev som viser gode holdninger og høyt aktivitetsnivå, men har vansker med å mestre ulike typer ferdigheter i aktivitetene, vil derfor ikke kunne regne med å få karakter 5 og 6 i faget. Det samme gjelder for elever som viser gode ferdigheter, men jevnt over dårlige holdninger, og labert aktivitetsnivå.
Faget kroppsøving skal være med på å gi elevene holdninger til, ferdigheter i og kunnskaper om mosjon og idrett. På ungdomstrinnet er det naturlig å legge større vekt på holdninger og mestring, enn på kunnskap.
I tidligere læreplaner har det vært anbefalt å dele kompetansen i 3, og vekte de ulike delene omtrent slik:
- Holdninger (aktivitetsnivå, engasjement og samarbeidsevne) 2/5
- Mestring (ferdigheter og kreativitet) 2/5
- Kunnskaper (forståelse) 1/5
Disse anbefalingene finnes ikke konkret i læreplanen «kunnskapsløftet». Vi mener Imidlertid at tredelingen gjenspeiler målene i faget, også i den nye læreplanen, og ser det derfor som fornuftig å opprettholde denne.
For å få de to høyeste karakterene i faget vil elevene jevnet over måtte fremvise et høyt aktivitetsnivå, gode holdninger og gode ferdigheter på flere aktivitetsområder.
En elev som viser gode holdninger og høyt aktivitetsnivå, men har vansker med å mestre ulike typer ferdigheter i aktivitetene, vil derfor ikke kunne regne med å få karakter 5 og 6 i faget. Det samme gjelder for elever som viser gode ferdigheter, men jevnt over dårlige holdninger, og labert aktivitetsnivå.