Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

livssynshumanismen

Hva er livssyn?

Livssyn er en fellesbenevnelse for det mennesker tror på om liv og verden. Det kan være religiøst eller ikke, men det er store og viktige spørsmål som for eksempel; finnes det en høyere makt? Ikke? Hva slags etikk burde jeg leve etter?
Vår virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning blir påvirket av livssynet vårt. Det er individuelt hvilket livssyn man har; hva du og jeg mener eller tror. Ingen andre kan bestemme det, og vi kan ikke bestemme hva andre skal tro eller mene.

Å ha et humanistisk livssyn betyr at man ikke har noen religiøs tro som grunnlag for sitt virkelighetssyn, man ønsker å leve uten en gudstro. Man har heller troen på at mennesket og menneskets evne kan skape et godt liv for seg selv og for andre, at det er etikken som står i sentrum. Vi kaller dette livssynet humanetikk. 
Humanetikere mener at religiøse ideer er for usikre til å bygge livet sitt på, og at det er menneskenes egen erfaring og fornuft som kan gi oss en forståelse av verden og virkeligheten. Vitenskap, kunnskap og selvstendig tenking  er altså nøkkelord, og de mener at det er vitenskapen, ikke guddommelige makter, som gjør mennesker i stand til å håndtere virkeligheten: mennesket er et resultat av naturens utvikling (Darwins utviklingslære).
Det finnes ingen hellige skrifter i humanismen, ingen 'evige sannheter'. Livets mening er ikke gitt på forhånd av en gud, meningen må vi mennesker skape og finne selv. Vår frihet, fornuft, muligheter og rettigheter står i sentrum, men med dette  følger et ansvar; vi trenger leveregler.

Gjensidighet, likeverd og toleranse
I livssynshumanismen er det spesielt tre verdier som står i særstilling:
Gjensidighet: Det som er vondt for deg er sannsynligvis vondt for andre. Den gylne regel er her viktig, og man må bruke fornuft og samvittighet.
Likeverd: Alle mennesker er likeverdige, uansett kjønn, hudfarge, nasjon eller helse.
Toleranse: Demokratiet og videreutviklingen av dette er viktig for humanister. Samfunnet må være tolerant for ulike måter å tenke og leve på, også når det kommer til religion. Religiøs fundamentalisme tar de sterk avstand fra. 
Bilde
Humanistiske seremonier
Store og viktige overganger i livet har tradisjonelt blitt markert med religiøst fortegn. I de senere årene har samfunnet fått alternativer til dette; det er viktig at de som ikke har tilknytning til en religion også får oppleve høytideligheten ved slike markeringer, fellesskap og samhold i familie og slekt er like viktig om man har en religion eller ikke. Eksempler:
  • Humanistisk navnefest
    • Arrangeres for å feire at et barn er født og har fått et navn
  • Humanistisk konfirmasjon
    • Ungdomsfesten som danner avslutningen på et kurs i livssyn og etikk
  • Humanistisk vigsel og inngåelse av partnerskap
    • Seremoni som feirer at to mennesker har funnet hverandre og kjærligheten.
  • Humanistisk gravferd
    • Seremoni hvor familie og venner tar farvel med den døde uten at en prest deltar.

Under kan du høre tre sanger som handler om det å velge selv (trykk på bildene).
Bilde
Til ungdommen
Bilde
Tenke sjæl
Bilde
Din tanke er fri

Kildehenvisninger:
https://no.wikipedia.org
​
www.snl.no
www.fn.no
www.youtube.com

pixabay.com

Her kan du lese mer om dette temaet:
Hovedside
Livssynshumanismens historie
Bilde
Etikk: å tenke gjennom spørsmål om hva som er rett og galt.
Ateist: avviser at det finnes noen gud, og et liv etter døden.
Agnostiker: er åpen for at det finnes en eller flere guder, men at dette er noe vi mennesker ikke kan vite noe om.
Demokrati: samfunn der alle fritt kan få si sin mening og arbeide for sitt syn.
Toleranse: evne til å tåle andres oppfatninger eller måte å leve på.
​Alternativ: en annen mulighet. Et annet valg.

Bilde
FNs menneskerettigheter:
'Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd'.

Human etisk forbund
Fritanke.no
Bilde
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]