Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

mi casa, tu casa

las habitaciones

El dormitorio
La sala de estar
El comedor
La cocina
El cuarto de baño
El pasillo
La escalera
El sótano
El jardín

¡Te invito a mi casa!

¡Hola! Me llamo Camila y soy argentina. Vivo en un apartamento en Buenos Aires con mi madre, mi padre y mi hermano pequeño, Leo. ¡Te invito a mi casa!


Nuestro apartamento está en el tercer piso en un edificio grande. Tiene dos cuartos de estar, un comedor, una cocina, dos baños, un pasillo largo, un
balcón y tres dormitorios. No tenemos jardín, pero el edificio tiene un jardín común. También tenemos un garaje para nuestro auto.

La habitación que más me gusta es mi dormitorio. ¡Y el balcón, por supuesto! Me encanta tomar el sol. Odio la cocina. ¿Por qué? Porque es demasiado antigua a mi gusto.

En mi dorimitorio hay una cama a la derecha. Debajo de la cama hay una alfombra rectangular. Es celeste, igual que las paredes. A la izquierda de la cama hay una mesilla. Al lado de la mesilla está mi escritorio. El escritorio está debajo de una ventana grande. Las cortinas son blancas, con lunares azules. Delante del escitorio hay una silla. En el escritorio está mi ordenador. También hay una lámpara pequeña. Enfrente del escritorio hay un sillón blanco y una mesa redonda. En la mesa está el televisor. Entre el escritorio y la mesa hay un armario grande. Sobre mi cama, a la derecha, hay un estante.

Debajo del estante hay dos afiches. ¿De quién? Enrique Iglesias y Marama. ¡Me encantan! ¿Cómo es tu dormitorio?

tour por mi casa


Glosario:
Las habitaciones
Los muebles
Preposiciones


Gramática:
Klikk her for å redigere.

Musica:

Læringsmål:
Du skal kunne
- forstå tilpassede tekster om hus og hjem
- forstå den globale meningen av ulike situasjoner med autentisk spansk
- skrive og uttale navnene på ulike rom og deler av et hus
- skrive og uttale navnene på ulike møbler
- bruke preposisjoner for å fortelle hvor ting er plassert
- fortelle om ulike husarbeidsoppgaver
- beskrive hjemmet ditt og spesielt rommet ditt
- bruke regelrette og de uregelrette verbene ser, estar, tener, hay og hacer i presens
- bruke ulike adjektiv for å beskrive egenskaper ved ting
- bruke eiendomsord for å fortelle om relasjoner


Vurderingsform:
-  gloseprøver
- grammatikktest: preposisjoner og eiendomsord
- presentasjon: mi casa y mis tareas del hogar



Kildehenvisninger:

http://childrenofcyrus.com/wp-content/uploads/2015/09/cool-bedroom-furniture-for-teenagers-with-cute-teen-bed-sets-design-with-acrylic-chairs-and-the-chairlift-and-blue-wall-design-also-designs-crib-wood-with-patterned-color-bedding-640x437.jpg
http://www.homeadvisorhomesource.com/wp-content/uploads/2013/06/Living-Room-Furniture.jpg
http://fldwd.com/antique-white-dining-room-chairs/modern-white-dining-room-chairs/
http://4.bp.blogspot.com/-FKkTgTYLZmw/TzmrC0YJM5I/AAAAAAAAAWk/TCjkGtHpCCs/s1600/kjokken__3_.jpg
http://krogsveen.no/var/krogsveen/storage/images/itmobjects/891158855/pict/889209213_main_full.jpg
http://stylista.no/files/stylista.no/styles/sty_full_width_content_default/public/gang832.jpg?itok=l3DWi0vA
http://bloggfiler.no/jordegaard.blogg.no/images/888357-8-1309611962672.jpg
http://payload10.cargocollective.com/1/5/182865/2508695/Lones_hage_img2_860.jpg
http://imgclasificados1.emol.com/Proyectos/imagenes/producto//PD_FOTO_2463_cipres_baja.jpg

http://cdn.viralscape.com/wp-content/uploads/2014/03/Girl-With-Glasses.jpg
http://www.avizora.com/atajo/informes/argentina_textos/images_argentina/mapa-politico-argentina_01.jpg
http://www.buenosairestouring.com/wp-content/uploads/2013/06/argentinien_buenos-aires_strasse.jpg
http://www.fastpropiedades.com.ar/img/gorriti-frente.jpg

Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no

Photo used under Creative Commons from Joss U