Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

økologi

Økologi er læren om samspillet i naturen og hvordan ulike arter forholder seg til hverandre og miljøet de lever i.

Økologi


Økologi handler om hvordan alt i naturen forholder seg til hverandre. Alle planter, dyr og mennesker er avhengig av miljøet rundt seg.

Hvert levende vesen kalles en organisme. En enkelt organisme kan også kalles individ. Organismer som er ganske lik hverandre og som kan få avkom som igjen kan få avkom, danner en art.

De individene som er fra samme art og lever i samme område, kalles populasjon. Alle artene som lever i det samme området kalles et samfunn. Alle levende arter og ikke-levende elementer i et område påvirker hverandre, kalles økosystem. Området vi snakker om kan være både stort og lite. Vi kan tenke på hele jordkloden som ett økosystem, eller vi kan se på økosystemet i en liten vannpytt. Mest vanlig er et område i størrelse som en skog, innsjø, strand, e.l. 
Bilde
http://ndla.no/nb/node/100025

Alt i et økosystem som lever, kalles biotiske faktorer. Planter og dyr er ulike biotiske faktorer. Det som ikke lever kaller vi abiotiske faktorer. Eksempler på dette kan være vann, jord, fjell, sol. 
Variasjonen i naturen kalles biologisk mangfold. Det handler for eksempel om hvor mange ulike arter som finnes. Når arter dør ut, blir det biologiske mangfoldet mindre.
Noen arter er viktigere for et økosystem enn andre, og de viktigste artene kalles nøkkelarter, og hvis de forsvinner kan det gå ut over andre arter. 

I et økosystem har de ulike artene ulike roller. Grønne planter som danner næring gjennom fotosyntesen kalles produsenter. De som spiser andre organismer kalles forbruker. Det kan deles inn i ulike nivåer ut fra hva de spiser, førsteforbruker spiser produsentene, andreforbrukerne spiser førsteforbrukerne, og tredjeforbrukerne spiser andreforbrukerne. Dette kan vi se illustrert i en næringskjede. Vi har også noe som kalles nedbrytere, det er organismene som bryter ned døde planter og dyr, nedbryterne er bakterier, sopp og små dyr.
Bilde
To ulike eksempler på næringskjeder. Fra: https://commons.wikimedia.org
Næringskjedene viser bare en linje av hvem som spiser hva, men det er jo ikke slik i virkeligheten at en art kun spiser én art og blir spist av én art. For å vise dette kan vi bruke et næringsnett som viser mer utfyllende hvordan dette foregår.
Bilde
Næringsnett - flickr.com

I et økosystem er det både konkurranse og samarbeid mellom ulike arter. For eksempel trenger mange planter hjelp fra dyr til å spre frøene sine, og ekorn som spiser nøtter hjelper eiketrærne med å spre frø som kan spire andre steder enn rett under treet. Det kan også være andre arter enn ekorn som liker nøtter, og da blir det konkurranse. To arter som konkurrerer om ressursene påvirkes av dette ut fra hvor gode de er på å utnytte ressursene. Hvis de ikke klarer å dele på ressursene må den som taper finne nye løsninger eller så dør de ut.
Noen dyr snylter på andre dyr. Da er snylteren en parasitt og den som blir snyltet på en vert. Snylterne kan være flått, lus og lopper for å nevne noe. De suger blod fra verten sin.

 

Aktiviteter
  • Tur til Falkum Bad for å studere et økosystem
  • Rapport fra besøket til Falkum Bad

Fagstoff
Økosystem - NDLA
Økologi- Tellus
Innledning- økologi og økosystemer
Livet i fjæra/smådyr i ferskvann
Hva er et økosystem?
Hva er celleånding og fotosyntese
Hva er klorofyll?
Planter i verdensrommet
Kilder
Aschehoug
ndla.no
miljolare.no
youtube
viten.no
nrk.no/skole
Sist oppdatert 18.03.16 - Elise
Økologi PPT
Noen små filmer Økosystem
Biotiske faktorer
Abiotiske faktorer
Næringskjede
Biologisk mangfold
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]