Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

Norge fra 1814 - 1914

infrastruktur

I dag tar det litt over to timer fra Skien til Oslo. For 200 år siden tok det flere dager. Man hadde ikke biler eller tog den gangen, det fantes ikke bilveier, og ingen jernbane. Man hadde båter, men det var robåter og seilskuter. For å komme seg fra sted tid sted måtte man gå eller bruke hest, noen hadde også en kjerre eller slede.  Det fantes heller ingen telefoner. Beskjeder ble gitt muntlig fra person til person eller det ble sent brev, brev som brukte en evighet på å komme frem. Dette er bare 200 år siden! Det har skjedd veldig mye innen infrastruktur på de årene, og det aller meste så sitt lys mellom 1814 og 1914.
Her kan du lese mer:
Hovedside
Befolkning
Jordbruket
Infrastruktur
Industrialisering
Skolen
Organisasjonssamfunnet
Staten Norge
Unionen med Sverige

Veinettet

I 1814 kan man knapt snakke om noe veinett. Det fantes veier, men det var mer som traktorstier å regne, veldig humpete og veldig bratte. Det fantes ikke noe overordnet struktur på bygging av veier. Bøndene hadde vedlikeholdsplikt på veiene, men det ble dårlig utført. Mange steder fantes det ikke annet enn stier som bandt bygder sammen.

I 1824 kom det en egen veilov som gjorde veiene og utbygging av veier mye bedre. Nå tok staten mer grep og det ble en systematisk utbygging og vedlikehold på veinettet i Norge.


Nye fremkomstmiddel

Flere bygder i Norge var fullstendig avhengig av båten for å komme seg noe sted. Dette var veldig tungvint da de eneste båtene de hadde var robåter og seilskuter. I 1826 fikk Norge to dampbåter. Dette er båter som ikke er avhengig av vind eller muskler for å komme seg rundt. De første dampbåtene i Norge skulle hovedsakelig frakte post og mennesker. Etter hvert ble de også brukt til å frakte trelast, noe som førte til en veldig oppgang i skogbruket.

I 1824 fikk Norge sin første jernbanestrekning. Den gikk mellom Kristiania (Oslo) og Eidsvoll. Turen tok 2, 5 timer. Etter hvert ble det bygget jernbanelinjer over hele Norge, noe som åpnet opp en helt ny verden for veldig mange. Nå ble det enda lettere å komme seg rundt, det ble enda lettere å frakte varer og igjen, posten kom lettere frem.

Telegraf

Telegrafen fikk stor betydning for kommunikasjonen innad i Norge, men også med resten av verden. Nå ble det mulig å sende meldinger, eller telegram som det het. Nå kunne mennesker lettere få gitt beskjeder og avisene fikk nyheter mye fortere enn før. I 1855 fikk Norge sin første telegraflinje, den gikk fra Kristiania til Drammen. I 1865 kom en telegraflinje til USA på plass. Nå kunne vi lettere kommunisere med verden! Telegrafen førte også til mange, nye arbeidsplasser.


Post

Å sende et telegram var dyrt, og selv om det tok lengre tid sendte de fleste fremdeles post. Norges første frimerke kom i 1855 og snart dukket det opp postkontor over hele landet. Selv om dampbåten og lokomotivet hadde gjort brevgangen mye sikrere og hurtigere, tok det fremdeles veldig lang tid før brevene kom frem.

Telefonen

Norge var tidlig ute med å få telefoner. Allerede i 1876 ble de introdusert i Norge. I 1880 ble det opprettet to telefonlinjer , begge i Kristiania. Det tok fremdeles mange år før telefonen ble allemannseie, men nå fikk folk muligheten til å prate med andre mennesker som var langt borte. Det var veldig spesielt.


Kilder
Bjørn Ingvaldsen, Ingunn Kristensen: Makt og Mennekse, Historie 9. N. W. DAMM & SØN AS, 2007
Bildekilder
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frimerke1855.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Hest_og_kj%C3%A6rre_-_NB_MS_G4_0801.jpg
Sist redigert: 01. 11. 15,  Ida Borlaug.
Bilde
      Bli med på 100 års feiringen av jernbanen
         Se hvordan telegrafen har utviklet seg
Bilde
               Norges første frimerke kom i 1855
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]