Tekster kan deles inn i to hovedområder:
Vi skal nå arbeide med sammensatte tekster, også kalt multimodale tekster . Dette er altså tekster hvor man kombinerer ord, bilder og lyd. Det er viktig å se på hvordan disse utfyller hverandre og danner en helhet. Bilder, tekst og lyd gir oss ulik informasjon. Vi kan oppleve at en tekst blir lettere å forstå når vi kan bruke flere sanser. På nett blir leseren aktivisert ved at vi kan klikke oss inn på ulike lenker, videoer og liknende. Når vi skal produsere sammensatte tekster selv, er det viktig å ha mottakeren i fokus og bruke virkemidler slik at du får kommunisert budskapet ditt. 8.trinn har hovedfokus på tegneserien som sammensatt tekst, mens 9.trinn har hovedfokus på reklame. 10.trinn arbeider med avis. Kilder: Dahl m.fl., Grip teksten, Aschehoug 2014 http://ndla.no/nb/node/24477 http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Kompetansemaal?arst=98844765&kmsn=-1974299133 Bilde |
Kompetansemål (K-06)
Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:
|