Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

ideologier

nazisme

Ordet nazisme er en forkortelse for det tyske ordet Nationalsozialismus (nasjonalsosialisme). Nazismen var en nasjonalistisk bevegelse som oppstod i Tyskland etter første verdenskrig, parallelt med at fascismen utviklet seg i Italia og senere i Spania. Utgangspunktet var en politisk sekt ved navn Deutsche Arbeiterpartei, stiftet i 1919. To år senere ble Adolf Hitler leder for det som etter hvert ble omskapt til et politisk parti og som fikk navnet Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP). De politiske og økonomiske krisene i mellomkrigstida gjorde at partiet fikk stor oppslutning, og i 1933 fikk det flertall ved valget i Tyskland.

Nazismen er nært beslektet med fascismen. Vi kan si at fascisme er en samlebetegnelse på alle høyreautoritære regimer, inkludert nazismen i Tyskland. Den nazistiske ideologien var basert på tanken om at ett folk er bedre enn alle andre og at én leder, eller fører, skulle lede dette folket. Nasjonalsosialismen (nazismen) hadde en klar front imot alle ledende politiske retninger, både kommunismen, liberalismen, arbeiderbevegelsen og demokratiet. Og ikke minst var jødene en folkegruppe som ble utsett som motstandere.

Ideologien
Det ideelle var en sterk stat som var ledet av en karismatisk fører med gode taleregenskaper. Massemønstringer med taler, flagg, uniformer og marsjer ble viktig for å vise samholdet og styrken. På massemønstringene ble nazistiske ideer fremført med krigersk propaganda, og dette fenget alle som var misfornøyde med den svake posisjonen Tyskland hadde fått i Europa etter første verdenskrig og fredsoppgjøret.
Ensretting av folket var et mål. Ingen skulle ha meninger som ikke stemte overens med det føreren og partiet mente. Partiet hadde egne militært organiserte grupper (brunskjortene) som kunne bruke vold mot politiske motstandere.
Det var viktig å se tilbake på landets tidligere storhetstider, altså på perioder da Tyskland hadde vært mektig. Det tysk-romerske riket var «det første riket», og det tyske keiserrike «det andre riket». Det Tyskland som Hitler ville skape, ble kalt «det tredje riket».

Rasepolitikken
En viktig del av den nazistiske ideologien er teoriene om rasens renhet. Det ble hevdet at noen raser var mer utviklede og derfor mer verdifulle enn andre. Disse tankene utviklet Hitler i boka «Mein Kampf». Det var mange konspirasjonsteorier om jødene. En konspirasjonsteori er en teori om en hemmelig sammensvergelse. Jødene ble beskyldt for å motarbeide tyskerne og den «germanske rase» for selv å oppnå verdensherredømme. Dette jødehatet blir kalt antisemittisme. Antisemittismen endte i et forsøk på å utrydde de europeiske jødene. Sigøynere, slavere (mennesker fra Øst-Europa), kriminelle, fysisk eller psykisk utviklingshemmede og Jehovas vitner var andre grupper nazistene forsøkte å tilintetgjøre.
 
Nazismen i Norge
Den tyske nasjonalsosialismen ble et forbilde for totalitære bevegelser i enkelte andre land, deriblant Norge. Her ble Vidkun Quisling leder for det nazistiske partiet Nasjonal Samling.
 
Kilder:
http://www.mennesket.net/fordypningsemner/sosiologi-og-sosialantropologi/fordeling-av-goder/politiske-ideologier/
https://snl.no/nazisme
http://www.hlsenteret.no/kunnskapsbasen/folkemord/folkemord-under-nazismen/bakgrunn/ideologi/den-tyske-nazismen.html
https://no.wikipedia.org/wiki/Tysklands_historie_(1933%E2%80%931945)
Bilder:http://www.history.co.uk/shows/the-world-wars/articles/10-things-you-didnt-know-about-hitler

Sist redigert: 19.01.16
Her kan du lese mer om:
Forside
Liberalisme
Kommunisme
Fascisme
Nazisme
Bilde
Nazistenes symbol, hakekorset
Picture
Adolf Hitler
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no