Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

midtøsten

midtøsten

Ifølge SNL så har Midtøstenkonflikten et lokalt, regionalt og globalt aspekt.  Med dette mener de at det lokale nivået  er kjernen til konflikten og handler om striden rundt eierskap og rettigheter til landområder. Det  regionale aspektet handler om den arabisk-israelske konflikten. Dette kommer fra FNs delingsplan fra 1947, og etablering av staten Israel i 1948, som alle de arabiske nabolandene var motstandere av. Resultatet av dette er at det vokser frem mange forskjellig motstandsgrupper som bruker blant annet terror for å få frem synspunktene sine.  Midtøsten- konflikten har utviklet seg til å bli en av de mest kompliserte og lengste i verdenshistorien.  SNL sier videre at konflikten er om mulig blitt enda mer komplisert  når man tar inn det globale aspektet. Ikke bare brukte supermaktene  område som en arena for rivalisering, området er også verdens ledende innen olje og gass, og i senere tid kjerneområdet for internasjonal terror.
Picture
Midtøsten er et geografisk område, hvilke land om snakker vi egentlig om?
 Hva kjennetegner området? Gammelt og nytt, rikt og fattig, sletter, ørken, fjell og grønne daler. Mange etniske grupper, den største gruppen er Arabere, men vi finner, persere, tyrkere, jøder og kurdere, flere religioner er og representert, muslimer, kristne og jøder.

Midtøsten kalles en kruttønne? Hva er grunnene til dette? Hva skjedde og hvorfor? Er det fremdeles en kruttønne? De fleste vil vel si seg enige i dette, hvorfor er dette en så vanskelig og uoversiktlig konflikt?

Nye makt og menneske 10
oppgaver og begreper


Kompetansemål:
    • bruke samfunnsfaglige begrep i fagsamtaler og presentasjoner med ulike digitale verktøy og bygge videre på bidrag fra andre
    • finne eksempler på hendinger som har vært med på å forme dagens Norge, og diskutere hvordan samfunnet kunne ha vært dersom disse hendingene hadde utvikla seg annerledes
    • drøfte årsaker til og virkninger av sentrale internasjonale konflikter på 1900- og 2000-tallet
    • drøfte viktige omveltinger i samfunnet i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye omveltinger

​

Kilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_Middle_East
https://snl.no/Midt%C3%B8sten-konflikten
https://en.wikipedia.org/wiki/Banksy
https://www.flickr.com/photos/43405897@N04/4347328614
https://en.wikipedia.org/wiki/Dome_of_the_Rock
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Western_Wall_-_Jerusalem_(2).jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_the_Middle_East
https://en.wikipedia.org/wiki/Oasis
https://en.wikipedia.org/wiki/Iraqi_Kurdistan#History
https://pixabay.com/no/camel-%C3%B8rken-pyramide-midt-%C3%B8sten-926435/
https://www.youtube.com/watch?v=nfLmdst5lqA
https://pl.wikipedia.org/wiki/Burka
https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Dhabi
https://en.wikipedia.org/wiki/Abdul_Sattar_Abu_Risha
https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_well
https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_War_air_campaign
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jordan_River_in_area_of_Jordan_River_park_in_summer_2011_(2).JPG
https://pixabay.com/no/irak-eufrat-vann-skogen-80381/
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tigris_River-_Hasankeyf.jpg
https://www.flickr.com/photos/10948116@N08/2190176602


Sider:
  • Hovedside- Midtøsten
Israel og Palestina
Iran og Irak
​Terrorisme
Den arabiske vår
Syria
Flyktningestrømmen
Resten av Midtøsten


Picture

tidslinje

Gazastripen-
en slagmark

Picture

​

​Begreper:
  • Intifada
  • Arabisk vår/ Jasmin Revolusjonen
  • Borgerkrig
Redigert 17.03.2016
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]