Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

etikk og moral

forelskelse

Å være forelska kan være den beste følelsen i verden, men det kan også være den verste følelsen i verden. Den første forelskelsen kommer gjerne tidlig i tenårene og kan være veldig intens. Alt du tenker på er den personen du er forelska i, er du heldig er følelsene gjensidige og dere blir kjærester. Dersom følelsene ikke er gjensidige kan det føles veldig tungt og vanskelig.
De aller fleste opplever å bli forelska flere ganger i livet. Den forelskelsen man har tidlig i livet går ofte over etter en tid og man forelsker seg på nytt. Ofte husker man den første man var ordentlig forelsket i. Forelskelse kjenner ingen grenser, og man velger ikke hvem man forelsker seg i.

Hvem forelsker man seg i?

​Det vanligste er å forelske seg i en av det motsatte kjønn, dette er heterofili, og du er da heterofil. Men det er også mange som forelsker seg i det samme kjønn, det er homofili og en slik person er da homofil. Jenter som forelsker seg i jenter blir kalt lesbiske og gutter som forelsker seg i gutter blir kalt homofile, selv om homofile er også en samlebetegnelse på både lesbiske og homofile. En tredje gruppe er de som forelsker deg i både gutter og jenter. En slik person kalles bifil.

Hvorfor er det slik at noen forelsker seg i motsatte kjønn, mens noen forelsker seg i det samme kjønn? Dette er forskerne uenige om. Noen mener at seksuell legning er noe man er født med. Andre mener at erfaringer i livet og miljøet man vokser opp i bestemmer hvilken legning man får. Uansett føler de aller fleste mennesker at de ikke har hatt noe valg når det kommer til seksuell legning. Det er ikke noe man bestemmer seg for, det er noe man er.
​
Ungdomsårene kan være vanskelig på mange måter, der er i ungdomsårene man begynner å kjenne på alle følelsene man har i kroppen. Det kan være forvirrende. En jente kan være tiltrukket av sin beste venninne en periode for så å bli tiltrukket av en gutt like etterpå. Noen trenger litt tid for å finne ut hvilken legning man har.  Denne tiden kan være forvirrende og vanskelig for mange.

Holdninger til homofili

​Hvorfor er det så vanskelig for mange i innrømme at de liker en av samme kjønn? Innrømme at de er homofile? En av grunnene kan være holdningene mange har til homofile. Mange, spesielt ungdommer, syntes det er ekkelt. Det syntes de kanskje fordi de ikke vet nok om homofili. Andre mener det er unaturlig og noen legger vekt på at Gud har skapt menneske som mann og kvinne og at det er hans vilje at disse to kjønnene skal leve sammen i ekteskap. Både islam og jødedom har forbud mot homofili i de religiøse lovene sine, og i noen land blir man faktisk arrestert om man er homofil. 

​Alle disse fordommene gjør det vanskelig for homofile og fortelle hvilken legning de har. Dette har endret seg veldig de siste tiårene, det har blitt mye mer åpenhet rundt tema og det har gjort det lettere for homofile og bifile til å leve åpent, slik de vil. Fremdeles er det mange land hvor homofile ikke kan leve åpent og fremdeles være trygge. Norge er ikke et slikt land. Det er fremdeles noe motstand mot homofile fra kriken, men holdningene og fordommene mot homofili i Norge har endret seg til det bedre de siste tiårene. 

Kildehenvisninger

Bilder:
https://pxhere.com/en/photo/675880​
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sexual_orientation_-_4_symbols.svg
Tekst:

Oppdatert: 21.mars, 2018
Bilde

noen begreper:

Homofili: at man blir tiltrukket av det samme kjønn
Bifil: At man tiltrekkes av personen, uavhengig hvilket kjønn
Heterofil: En person som tiltrekkes at det motsatte kjønn.
Seksuell legning: Hvilket kjønn man tiltrekkes av.
Tiltrukket: Hvem man liker
Holdninger: Hva man mener om noe.
Fordommer: at man mener noe om noe uten å vite noe særlig om tema.  
Picture
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no