Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

Norge fra 1900 frem til i dag

Norge 1970 og fram til i dag.

​
Bilde
Oljen og dens goder
Etter oljefunnet i 1969 fører oljeøkonomien med seg store endringer i det norske samfunnet. Byggingen og utplassering av oljeplattformer starter i begynnelsen av 1970 årene. Det største feltet funnet i Norge  er Statfjord-feltet, og det ble funnet i 1973. Oljeindustrien gav mange arbeidsplasser i Norge, både til havs og til lands. Staten eier oljen og gassen som blir tatt opp fra norsk sokkel, dette gir Norge enorme inntekter. Disse inntektene kommer oss til gode og oljeinntektene utgjorde grunnlaget for det norske velferdssamfunnet. 
Fra folketrygdens innføring i 1967, blir den i 1971 ytterligere utvidet. Den omfatter flere ulike trygder og den gjelder for hele befolkningen- folketrygdordningene er universelle.  I dag kan vi nyte å leve i ett av verdens aller beste velferdssamfunn, og havner på topplister over verdens mest demokratiske land, år etter år.
 
Politikk
Norge gikk og inn i en mer ustabil politisk periode, fra å ha hatt en sterk arbeiderpartiregjering, blir det nå større drakamp mellom venstresiden og høyresiden i politikken. I begynnelsen av 1970 var EF saken ett hovedtema i Norsk politikk. EF er forløperen til EU. Denne debatten splittet både folk og partier. Ja-sidens argumenter var at Norge ikke hadde råd til å stå utenfor, og at det var viktig å delta i det Europeiske fellesskapet. Nei- siden mente at det ville være feil å gi fra seg noe av sin nasjonale styring, og at det Norske landbruket ville bli utkonkurrert av billigere utenlandske varer. Det ble avgjort den 25. september i 1972 med en folkeavstemning. Denne ble overført på tv og var veldig spennende, resultatet ble 53,5% om 46,5%, seier til Nei siden.  1980 tallets politikk blir best husket gjennom drakampen mellom høyresiden og venstresiden. Kåre Willoch (H) og Gro Harlem Brundtland (Ap) som også Norges første kvinnelige statsminister i 1981.
 EU spørsmålet blir tatt opp igjen i 1994, folket er like delt, men igjen vinner Nei-siden en knapp seier. I 1992 undertegnet vi avtalen om EØS samarbeid, dette ble iverksatt i 1994. Politisk har det vært skriftende borgerlige og sosialdemokratiske regjeringer.
 
Skolen
Skolen gjennomgår også en endring, i 1969 blir det innført en 9-åring grunnskole. Grunnideen er nå at skolen skal være lik for alle, uansett økonomisk og sosial bakgrunn  eller hvor i landet man bor. Dette er det vi kaller enhetsskolen. For å henge med i utviklingen blir det viktig å løfte skolene, slik at Norge klarer å utdanne ungdommer med nok kompetanse til å studere videre og være med i utviklingen. Man legger ned små skoler, og bygger større om mer sentraliserte skoler. Etter at lånekassen ble dannet i 1947 har det blitt enklere for flere å ta høyere utdanning, denne økningen fortsetter fremdeles. Flere reformer har skjedd i den norske skolen. I 1994 får elevene lovfestet rett ril 3 års videregående opplæring. I 1997 kommer det en ny reform og lærerplan som endrer skolen fra 9-årig til 10-årig. Utdanning blir viktigere og viktigere i vårt samfunn, og antallet studenter som tar høyere utdanning er høyt.
 
Ungdommene
I 1970 årene opplever vi i Norge, som i store deler av verden, et ungdomsopprør. Barn av tidligere generasjoner har gått fra å være barn til å bli unge voksne. Dette endrer seg på 70-tallet og en ungdomsgenerasjon vokser frem, begrepet tenåring ble for første gang tatt i bruk. Ungdommene er politisk interesserte, de tar avstand fra foreldregenerasjonen, både med tanke på utseende, musikksmak og politiske meninger.  Saker de er opptatte av er miljøvern, i- og u-lands problematikk, og gjennom fjernsynet og amerikansk påvirkning Vietnamkrigen. Et tydelig symbol på dette er 60 og 70-årenes hippier.
 
Kvinnekamp
I begynnelsen av 70-tallet er kvinnene er på veg ut av kjøkkenet og inn i  arbeidslivet.  Tidlig i 1960 årene jobbet kun 10% av kvinner i Norge i lønnet arbeid, i 1970 er tallet endret til 40%, og det er i rask vekst. Men hva skal til for at kvinnene skal komme seg inn på arbeidsmarkedet. Staten må legge til rette slik at kvinnene faktisk skal ha en mulighet, vokser kvinnekampen og sakene de kjemper for er, - Lik lønn for likt arbeid- utbygging av barnehager- opplysning om prevensjon- rett til selvbestemt abort.  I 1978 kommer likestillingsloven, målet er å fremme likestilling mellom kjønnene i alle deler av samfunnet. Likestillingsloven blir fornyet i 2013.
 








​Økonomi:
I 1980 årene går vi inn i den perioden som vi kaller jappetiden: og hva er nå en Japp, annet enn en ganske god sjokolade. Jo, en japp var en ambisiøs, dynamisk og individualistisk person som var opptatt av rikdom og fortjeneste. Bankene hadde mye penger, de var ikke vanskelig å be, om man ville ha lån. Unge fremadstormende menn som levde over evne, hvor luksus var in, var det typiske bilde på en japp. Denne pengebruken gikk fint helt til et børskrakk i 1987. Verdien på flere selskaper falt med over 20% på en uke, veldig mange opplevde å sitte med lån som de ikke klarte å betale. I 1989 ble det registrert mer enn 130 000 arbeidsledige i Norge, noe som var det høyeste tallet siden krigen. Begrepet nyfattig blir brukt i denne perioden. Vi går inn i en økonomisk utfordrende tid som varer frem til 1993.  Høsten 2008 blir vi igjen rammet av en økonomisk krise, ringvirkninger fra kollaps av en storbank i USA, men denne gangen er Norge mer forberedt.  I juni 2014 faller oljeprisene samtidig som den norske kronen er svak, dette betegnes nå som en oljekrise og mange har mistet jobben i oljeindustrien på bakgrunn av dette.  For å se hvor mye oljefondets markedsverdi er i dag, kan du klikke her https://www.nbim.no/no/
 
Norges forhold til verden
Etter krigen blir Europa kastet inn i den kalde krigen, dette påvirker også Norge som er allierte med USA og vesten. Kald krig preger også Norge, med grense mot Sovjet og som allierte med USA. Denne mistenksomheten mellom øst og vest, merkes også i Norge, og i januar 1984 blir Arne Treholt arrestert for spionasje for Sovjetunionen, han dømmes til 20 års fengsel.  Norge er like lettet som resten av verden da Gorbatsjov begynner å snakke om reformene Perestrojka og Glasnost, og i november 1989 faller endelig Berlin-muren- den kalde krigens tidligste symbol. Da sovjet rakner i 1991 står Europa ovenfor en ny tid. Norge spiller fremover en  viktig rolle i en del utenrikspolitiske spørsmål, til tross for at vi er et lite land, bygger vi oss en rolle som viktige diplomater i verdenspolitikken.
 
Norge i fremtiden
Det er godt å bo i Norge i dag, men hvordan blir det i fremtiden?Verden endrer seg raskt og dagens globalisering gir oss fantastiske muligheter og utfordringer. Kan man i fremtiden være nordmenn? Bør vi ikke forberede oss på å være verdensborgere, og hva innebærer egentlig det?  Har vi klart å tenke bærekraftig utvikling i stor nok grad? Hvor er vi egentlig på veg? Disse svarene ligger i fremtiden- dit du skal!


Bilde


Kildehenvisninger:
http://luskelivet.blogg.no/1338639087_kvinner.html
​https://www.brainyquote.com/quotes/quotes/p/peterdruck131600.html?src=t_future
http://www.trysil.kommune.no/politikk/Sider/Kvinneflertall-i-kommunestyret.aspx
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Future_plate.svg​
​https://nettsteder.regjeringen.no/fremtidensskole/2014/05/14/fremtidens-samfunn/
https://snl.no/Norsk_historie_etter_1990
https://www.norgeshistorie.no/oljealder-og-overflod/
https://snl.no/Norsk_historie_fra_1970_til_1990
https://snl.no/likestillingsloven
Makt og menneske, Historie 10
​https://www.jucan.no/ledige-stillinger/hordaland/olje-og-energi
​https://zh.wikipedia.org/wiki/File:Gro_Harlem_Brundtland_-_World_Economic_Forum_Annual_Meeting_1989.jpg
​https://zh.wikipedia.org/wiki/File:Willoch_1983_(high_resolution,_cropped).jpg
​https://en.wikipedia.org/wiki/German_student_movement
https://www.flickr.com/photos/tao_zhyn/442965594
​https://no.wikipedia.org/wiki/Sveriges_utenriks-_og_sikkerhetspolitikk_under_den_kalde_krigen
Les mer her:
​Hovedside
​Norge fra 1900-1940
Norge under 2. verdenskrig
Norge fra 1945-1970
​Norge fra 1970 og frem til i dag
Bilde
Bilde
Bilde
Picture

likestillingsloven, hva er det?

Bilde
Bilde
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]