Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

landsbygda og jordbruket

Folk flest bodde på landsbygda. Bonden eide sjelden gården sin, han leide av en rik storbonde. For det meste så produserte de det de trengte til å overleve og overskuddet gikk til å betale skatter. Det å starte med noe nytt, nye måter å gjøre ting på eller nye planter, var rett og slett for risikabelt. Det viktigste var å ha nok til seg og familien sin. Jordbruket ble drevet på en veldig tungvint måte og kun med muskelkraft fra mennesker eller dyr.

De fleste steder ble et jorde delt opp i flere deler (teiger). Der hadde hver bonde sin egen teig. Alle som delte et jorde måtte dyrke det samme, men ett område lå hvert år i brakk. Det betyr at de hadde et år hvor man ikke dyrket noe på dette, slik at jorda skulle få "hvile". Hvis man planter det samme på ett område år etter år, blir plantene dårligere og dårligere for hvert år, det er tilslutt ikke mer næring i jorda. Bøndene hadde heller ingen dreneringmuligheter, å drenere betyr å lede bort vann. Dette betydde at hvis det i perioder regnet mye, ville plantene råtne eller drukne. 
Picture

Men mye er i ferd med å endres. Mange bønder skjønner etterhvert at de kan få mye mer ut av jorda hvis de slår sammen teigene sine til større områder. Disse områdene blir deretter delt inn i 3-4 mindre områder hvor bonden sådde forskjellige ting. Ved å gjøre dette og variere på hva man grodde hvor, så ble jorden mye mer næringsrik og man fikk bedre og mere råvarer. Denne måten å drive jordbruk på kalles vekselbruk og man slapp å ha et område som i brakk. Etterhvert  begynte bøndene å ta i bruk planter som turnips, kløver og kålrot, dette var mat for både mennesker og dyr. 
Dyrene fikk lov til å gå fritt rundt på gården, så hvis et dyr fikk en sykdom, ble andre dyr fort smittet. Løsningen på dette var å lage gjerder å plassere dyrene hver for seg, dette fører til at dyrene blir sunnere og igjen fører dette til at bonden får mere kjøtt og melk.

Samtidig begynner bøndene å drenere jordene sine. De laget grøfter langs jordene sine som sørger for at det vannet som et til overs renner unna. Da slipper de å få ødelagte avlinger.  

Alle endringene ovenfor er viktige for bonden og sørger for at det blir både mer og sunnere mat, men den endringen som var viktigst, var overgang fra muskelkraft til maskinkraft. Jordbruksmaskiner har blitt oppfunnet og disse jobber mye raskere enn mennesker og dyr noen gang har klart, dette fører da til at produksjonen av råvarene blir enda større. Samtidig så blir det nå ikke bruk for så mange mennesker på jordene, maskinene gjør jo jobben veldig mye raskere enn mennesker, så nå er det mange som må reise til byene for å få seg jobb, det er rett og slett ikke bruk for de på gården.   Bøndene produserer etterhvert så mye at de blir mer og mer interesserte i å selge varene sine. Bonden tjener dermed mer penger, som gjør at han kan investere i enda flere nye maskiner som igjen effektiviserer jordbruket enda mer. Jordbruksrevolusjonen er grunnlaget for den store befolkningseksplosjonen som nå skjer i England.
Picture
Kildehenvisninger:
https://prezi.com/lt_f7fue6oz2/untitled-prezi/
https://www.mennesket.net/nyere-historie/industrialisering/den-industrielle-revolusjon/#prettyPhoto

https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Agricultural_Revolution 
Nye Makt og menneske Historie 8.
Temasider innenfor den industrielle revolusjon:
​
Hovedside
​
Fra hjemmeindustri til fabrikk 
​Handel og infrastruktur
​
Landsbygda og jordbruket   ​
Urbanisering og befolkningsvekst
Levekår og arbeidsforhold
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no