Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

Handel og infrastruktur

​Råvarer og markeder
For å kunne drive industriproduksjon er man avhengige av råvarer. I England var tekstilproduksjon spesielt stor. Til å begynne med var det tekstiler av ull som ble produsert, men etter hvert tok produksjon av bomullstekstiler over. Det var lettere å rengjøre og mer behagelig å ha på seg, i tillegg kunne bomullstøyet farges. Det var stor etterspørsel av de nye bomullstekstilene, det vil si at de ble veldig populære. Bomull vokser ikke i England, hvordan fikk de råvarer? England hadde kolonier, og fra koloniene fikk de råvarer som bomull. Råvarene ble fraktet til England hvor de ble bearbeidet og solgt videre. Andre råvarer fra koloniene var te, sukker og krydder. Sukker var i begynnelsen en luksusvare for de rike, og det kunne man se ved at de fattige hadde mye bedre tenner enn de rike. Etter hvert sank prisen på sukker slik at alle hadde råd til å ha "sukker i teen", og dette gikk selvsagt utover tannhelsen.

Når man produserer en vare er man avhengig av å få solgt varene sine. Sagt med andre ord, det må være noen som vil kjøpe varene dine, et marked. England solgte tekstiler til Europa, og i tillegg solgte de ferdigproduserte varer tilbake til koloniene. Hva tror du koster mest penger, råvarer eller ferdige produkter? Alle varene ble ikke solgt ut av England, det fantes også et hjemmemarked. Det betyr at det ble behov for å kjøpe tekstiler, mat og andre varer. De som jobbet i fabrikkene måtte kjøpe varer de ikke kunne produsere selv lengre fordi de var på jobb, og i tillegg økte befolkningen voldsomt.

Infrastruktur
For at fabrikkeierne skulle få solgt varene sine, var de avhengige av å få fraktet varene sine til kjøperne. Da måtte man begynne å tenke nytt, og infrastruktur ble enda viktigere. Infrastruktur er den underliggende strukturen vi er avhengige av for at samfunnet skal fungere. Det handler om veger, vann- og kloakksystemer, jernbanelinjer, havner og så videre. Å frakte varer var dyrt, og det ble derfor viktig å få mer effektiv og pålitelig transport av både folk og varer.

Veger og kanaler
Det første som skjedde var at vegene ble bedre slik at det var mulig å frakte mennesker og varer langs vegene. Men det var ikke så effektivt.  Å bruke båt var en mer effektiv måte å transportere varer på, og etter inspirasjon fra Frankrike ble det bygd kanaler i England. Den første kanalen var Bridgewaterkanalen (1761), den gikk fra Manchester til kullgruvene noen mil unna. Båtene ble staket frem eller dratt av hester. Dette førte til at det ble billigere å frakte varer, og i tillegg kom varene fram slik som avtalt. På slutten av 1700-tallet var de fleste store byene tilknyttet en kanal. Til sammenligning var Telemarkskanalen mellom Norsjø og Skien ferdig i 1861.

Jernbanen
Å bruke skinneganger var ikke noe nytt, og til å begynne med ble hester brukt til å trekke vogner. Dette ble brukt ved for eksempel bergverk. Da dampmaskinen ble funnet opp, dannet den grunnlaget for damplokomotivet. Det første egentlige lokomotivet ble konstruert av briten Richard Trevitchik i 1804, men det var George Stephenson som konstruerte modellen for senere lokomotiv. Hans første lokomotiv konstruerte han i 1814, og verdens første virkelige jernbanestrekning bygde han mellom Stockton og Darlington i 1825. Han vant kappløpet i 1829 mellom Manchester og Liverpool med lokomotivet "The Rocket". Norge var land nr,13 i verden som fikk jernbane, og den ble åpnet i 1854. Jernbanen gikk fra Oslo til Eidsvoll. Dette førte igjen til at prisen på transport sank og varene kom fram til forventet tid.

Dampskip
I 1830-årene kom dampskipene for fullt, og de var raskere og mer pålitelige enn seglskip. Tidligere var man avhengige av vinden, og det var vanskelig å kunne si noe presist om ankomst. Det første brukbare dampskipet, Clermont, ble bygd av Robert Fulton i USA i 1807. På 1830-tallet startet bruken av dampskip for fullt. Norges første dampskip, Constitutionen, ble skaffet fra Storbritannia . 

Picture
Bilde
Bilde
Temasider innenfor den industrielle revolusjon:
Hovedside
​
Fra hjemmeindustri til fabrikk 
​Handel og infrastruktur
​
Landsbygda og jordbruket   ​
Urbanisering og befolkningsvekst
Levekår og arbeidsforhold​
Picture
Trekanthandelen: råvarer som bomull og sukker ble fraktet fra plantasjer i USA til England. Der ble det produsert for eksempel bomullstekstiler. Disse tekstilene ble blant annet solgt til Afrika. Slaver ble fanget og solgt til plantasjene i USA.
Picture
Kart over infrastruktur på 300-tallet i England
Picture
Bridgewater, Canal of Barton, 1891
Picture
Dampskipet Clermont
Sist redigert februar 2018
​Kildehenvisninger:

https://snl.no/Telemarkskanalehttps://snl.no/den_industrielle_revolusjon
https://snl.no/jernbane
https://snl.no/dampskip
Bilder:www.slideshare.net, fitinline.com, blogit.no, www.klikk.no
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Bridgewater_Canal_at_Barton_1891.jpg
See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons​
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Britain.4th.century.Roman.infrastructure.jpg
​By my work [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Clermont_%28steamboat%29.JPG
​By Samuel Ward Stanton (d1912) [Public domain], via Wikimedia Commons
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]