Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

Fra hjemmeindustri til fabrikker

Industri
Ordet industri betyr virksomhet som går ut på å bearbeide et råstoff til å bli et ferdig produkt, og produsert i en slik mengde at det kan selges. Industri var ikke noe nytt på 1750-tallet, men før denne tiden foregikk industrien hjemme. Allerede på 1400-tallet var det i England en stor hjemmeindustri. Det kunne foregå slik: en kjøpmann kjøpte ull fra en sauebonde. Ulla ble videre levert hjemme hos noen som vasket, spant garn og til slutt vevde ullstoff. Kjøpmannen betalte for jobben, tok med seg ullstoffet som ble solgt videre.

​Hjemmeindustrien var krevende og dårlig betalt, og det tok lang tid. I 1765 ble Spinning Jenny oppfunnet. Dette var en spinnemaskin som kunne produsere 20 ganger så mye som en vanlig rokk. Nå ble det mer lønnsomt å spinne garn, og det funnet opp stadig nye spinnemaskiner. Etter hvert ble maskinene så store at det ikke ble plass til dem hjemme, og de måtte plasseres i fabrikker. Fra begynnelsen av 1800-tallet foregikk spinning og veving i fabrikker. De første maskinen ble drevet av vannkraft. Dette førte til at fabrikkene ble liggende ved elver.

​Det er alltid motstand mot nye ting, og dette var ikke noe unntak. Det var folk som ville fortsette å produsere hjemme, men de tapte. Det var mer lønnsomt å produsere i fabrikkene, og dermed mistet de som ville produsere hjemme jobbene sine. Dette førte til opprør, og noen gikk også til angrep på maskinene.

Picture
Spinning Jenny, oppfunnet av James Hargraves
Picture
Powerloom weaving, 1835

Den første fabrikkbyen
Manchester var den første fabrikkbyen i England. Allerede i 1301 fikk Manchester byrettigheter, og tekstilindustrien startet på 1300-tallet. På grunn av tilgangen på vannkraft ble de første tekstilfabrikkene plassert her, og på slutten av 1800-tallet forsynte byen hele Vest-Europa med bomullstøy. I 1801 var folketallet 75 000 mennesker, i 1851 var det 303 000 innbyggere i byen.

Dampmaskinen
Å være avhengig av vannkraft for å drive maskinene var ikke helt forutsigbart og stabilt. Vannstanden kunne for eksempel bli lavere, og da ville ikke vannet ha nok kraft til å drive maskinene. Det var behov for en mer pålitelig energikilde, og maskinene trengte stadig mer kraft. Hvordan skulle dette løses? Hjelpen kom fra uventet hold.
Maskinene ble lagd av jern. For å lage jern trengte man kull, slik at jernet kunne smeltes ut av malmen. Fram til nå hadde kullet blitt hentet fra skogen, men nå var nesten all skogen hugget ned og man måtte få kull fra andre kilder. Løsningen ble å hente ut steinkull fra gruver under bakken. Her støtte de på en utfordring. Når gruvene ble dype begynte det å sive vann inn i gruvegangene, og dette vannet måtte de bli kvitt.

Thomas Newcomen (1663-1729), var en engelsk smed og ingeniør. Han produserte den første dampmaskinen, og den ble brukt som pumpemaskin i gruveindustrien fram til midten av 1700-tallet.  Rundt midten av 1700-tallet ble en av disse pumpene sendt til reparasjon hos James Watt (1736-1819). James Watt var en skotsk ingeniør. Han videreutviklet Newcomens pumpemaskin og utviklet en stempeldampmaskin som han tok patent på i 1769. I 1774 startet han en fabrikk som hadde monopol på å produsere dampmaskiner fram til 1800.

Spinnemaskinene var de første maskinene som ble drevet av en dampmaskin, og nå fikk fabrikkeierne en pålitelig energikilde som kunne gi nok energi til å drive maskinen. En dampdrevet spinnemaskin kunne spinne flere hundre ganger så mye som den gamle spinnemaskinen folk hadde hjemme. 

Sist redigert februar 2018
Kilder
:
https://snl.no/Thomas_Newcomen
https://snl.no/Manchester_-_England
https://www.naob.no/ordbok/industri
https://snl.no/James_Watt
https://snl.no/den_industrielle_revolusjon

Picture of Apex Mill, Radcliffe Copyright David Dixon and licensed for reuse under this Creative Commons Licence. http://www.geograph.org.uk/photo/2203181 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Zeichnung_Spinning_jenny.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Powerloom_weaving_in_1835.jpg
By Illustrator T. Allom [Public domain], via Wikimedia Commons

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Newcomens_Dampfmaschine_aus_Meyers_1890.png
By Meyers Konversationslexikon 1890 (Meyers Konversationslexikon 1890) [Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons​
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Dampfma_gr.jpg
​By Ulrich.fuchs [Public domain], from Wikimedia Commons
Temasider innenfor den industrielle revolusjon:
Hovedside
​
Fra hjemmeindustri til fabrikk 
​Handel og infrastruktur
​
Landsbygda og jordbruket   ​
Urbanisering og befolkningsvekst
Levekår og arbeidsforhold
Picture
Kvinne med rokk, pixaby
Picture
Apex Mill, Radcliffe by David Dixon
Picture
Newcomens dampmaskin
Picture
Watts dampmaskin
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]