skjult reklameSkjult reklame vil si reklame som er laget på en slik måte at det ikke ser ut som reklame. Det kan være reklame som bakes inn i en historie i et blogginnlegg eller i et Youtube-klipp, det kan være reklame som ser ut som redaksjonelt innhold i en avis eller et magasin, eller det kan være reklame for et produkt på en blogg, hvor bloggeren ikke markerer at det er reklame.
Hensikten med skjult reklame er fortsatt å skape oppmerksomhet om en vare eller tjeneste, slik at vi som mottakere får lyst til å skaffe oss denne varen eller tjenesten. Men reklamen ser ikke ut som tradisjonell reklame, slik vi er vant til at reklame ser ut. Og det er nettopp dette som er poenget med skjult reklame. Det skal gjerne framstå tilfeldig eller som personlige meninger, for det er mer troverdig enn en tradisjonell reklame. I Norge har vi en lov som heter Markedsføringsloven. Den sier at all markedsføring skal lages og presenteres på en slik måte at man som seer skjønner at det er markedsføring. Dette betyr også at det skal komme tydelig fram at reklame er reklame, og at det ikke skal skjules som personlige meninger, som for eksempel i et blogginnlegg eller en Youtube-video. Skjult reklame kan også kalles kamuflert reklame.
I tillegg skal man være forsiktig når det gjelder reklame rettet mot barn. I Norge er det faktisk forbudt med reklamer på TV som retter seg mot barn. Dette er fordi barn er mer påvirkelige enn voksne, og fordi de ikke har det samme kritiske blikket som de som er litt eldre. Det er Markedsføringsloven som bestemmer dette. Begreper:
|
Under ser du eksempel på skjult reklame, og klippet er med i Brennpunkt-dokumentaren "Youtube-generasjonen":
Her ser du eksempel på en Youtube-video hvor det er markert at klippet inneholder reklame, og dette klippet er også med i dokumentaren om "Youtube-generasjonen":
|