Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

skjult reklame

skjult reklame

Skjult reklame vil si reklame som er laget på en slik måte at det ikke ser ut som reklame. Det kan være reklame som bakes inn i en historie i et blogginnlegg eller i et Youtube-klipp, det kan være reklame som ser ut som redaksjonelt innhold i en avis eller et magasin, eller det kan være reklame for et produkt på en blogg, hvor bloggeren ikke markerer at det er reklame.

Hensikten med skjult reklame er fortsatt å skape oppmerksomhet om en vare eller tjeneste, slik at vi som mottakere får lyst til å skaffe oss denne varen eller tjenesten. Men reklamen ser ikke ut som tradisjonell reklame, slik vi er vant til at reklame ser ut. Og det er nettopp dette som er poenget med skjult reklame. Det skal gjerne framstå tilfeldig eller som personlige meninger, for det er mer troverdig enn en tradisjonell reklame.
Dokumentar: "Youtube-generasjonen"
I Norge har vi en lov som heter Markedsføringsloven. Den sier at all markedsføring skal lages og presenteres på en slik måte at man som seer skjønner at det er markedsføring. Dette betyr også at det skal komme tydelig fram at reklame er reklame, og at det ikke skal skjules som personlige meninger, som for eksempel i et blogginnlegg eller en Youtube-video. Skjult reklame kan også kalles kamuflert reklame.
 
I tillegg skal man være forsiktig når det gjelder reklame rettet mot barn. I Norge er det faktisk forbudt med reklamer på TV som retter seg mot barn. Dette er fordi barn er mer påvirkelige enn voksne, og fordi de ikke har det samme kritiske blikket som de som er litt eldre. Det er Markedsføringsloven som bestemmer dette.
Begreper:
  • Reklame: En form for budskap for å gjøre et produkt, et varemerke eller en tjeneste kjent for kunder. Hensikten er å skape oppmerksomhet og økonomisk gevinst for selskapet eller bedriften som selger varen eller tjenesten det reklameres for.
  • Skjult reklame: Kan også kalles "kamuflert reklame". Skjult reklame er reklame som ikke ser ut som reklame. Det kan for eksempel være når en blogger skriver om et produkt, som han eller hun har fått betalt for å skrive om, uten å opplyse om at dette er reklame.
  • Markedsføring: Større kampanjer for å vekke oppmerksomhet om en vare eller en tjeneste.
  • Produktplassering: Når selskaper/bedrifter kjøper seg plass i for eksempel en film, serie eller musikkvideo, hvor deres produkt vises fram. Gjerne litt diskret, slik at man ikke skal skjønne at det faktisk er reklame for et merke eller et produkt. I enkelte serier som går på TV, markeres produktplasseringen ved at en P vises i hjørnet på skjermen idet programmet starter.
  • Sponsing: Indirekte reklame. Sponsing er når en bedrift eller et selskap (sponsorer) betaler et idrettslag eller en person for å være deres ansikt utad.
  • Målgruppe: Den gruppa med mennesker et selskap eller en bedrift ønsker å treffe med sin reklame og sitt budskap. En målgruppe kan være basert på alder, kjønn, yrke, utdanning, fritidsinteresser osv.
  • Markedsføringsloven: Lov om markedsføring i Norge. Loven sier at markedsføring skal utformes og presenteres slik at det kommer tydelig fram at det er markedsføring. I Norge er det forbudt med reklame på TV som retter seg mot barn.
  • Sosiale medier: Nettbaserte tjenester som legger til rette for mange-til-mange-kommunikasjon, der innholdet som oftest er laget av brukerne selv, som for eksempel Facebook, Instagram, Snapchat osv.
Kilder:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2
https://snl.no/skjult_reklame
http://www.medietilsynet.no/mediebransjen/reklame/
https://snl.no/sponsing
Mer om temaet:
Reklame (hovedside)
Virkemidler i reklame
Reklame i sosiale medier
Skjult reklame
Under ser du eksempel på skjult reklame, og klippet er med i Brennpunkt-dokumentaren "Youtube-generasjonen":
Her ser du eksempel på en Youtube-video hvor det er markert at klippet inneholder reklame, og dette klippet er også med i dokumentaren om "Youtube-generasjonen":
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]