når internett "vet"...Reklame i aviser, blader og på TV eller radio har den ulempen at den "skyter i blinde" - Den som betaler for å få vist reklamen vet ikke om den som ser den er interessert i produktet.
På nettet tar både Google.com og facebook.com i bruk informasjon om deg for å prøve å vise den rette reklamen. Det er jo ikke alltid de treffer, men de treffer nok helt sikkert oftere. På bildet over ser vi hvordan reklame for å lage vinylplater (til høyre i bildet) dukker opp samtidig med et nyhetsbrev om kommende konserter. Ingen tilfeldighet, naturligvis, siden google bruker innholdet i mailen til å styre reklamen direkte til de som er interessert i utgangspunktet. Er det noen problemer knyttet til en slik type reklame/markedsføring? |
Bildet over er et lite utsnitt fra en lærers facebookside. Den lille reklamen for etterutdanning har overskriften "Jobber du med barn?". Selvfølgelig vet Facebook at læreren jobber med barn, det står jo i profilen at han er lærer! Reklamen treffer derfor godt når den stiller spørsmålet (som den egentlig "vet" svaret på).
|