Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

religion, vitenskap og religionskritikk

religion og vitenskap

Vitenskap er basert på at universet er styrt av naturlover. Gjennom gjentatte forsøk og eksperimenter kan forskerne forstå disse lovene. Mange har stor tillit til vitenskapen. Det er tross alt på grunn av vitenskapelig forskning at vi lever i det moderne samfunnet vi har i dag. Uten denne forskningen ville vi verken hatt biler, fly, telefoner, datamaskiner eller noen av de andre moderne hjelpemidlene som vi omgir oss med. I naturvitenskapelig forskning undersøkes saken grundig, og man leter etter bevis. I forskning holder det ikke å tro.
 
I gamle dager trodde man for eksempel at hekser kunne være årsak til både sykdommer og dårlige avlinger. Dette tror vi ikke på nå, for vitenskapen har gitt oss nye kunnskaper om sykdom og om klima og dyrkingsmetoder. Det samme gjelder troen på at gudene sto bak naturfenomener som lyn og torden.
 
Vitenskapen og religionen har ikke alltid vært bestevenner. Noen ganger kommer vitenskapelige teorier i konflikt med det verdensbildet som religionen gir. Det skjedde da Galileo sa at jorda ikke var solsystemets sentrum og Darwin sa at vi hadde felles stamfar med apene. Skal man lese Bibelen bokstavelig, får man en klar konflikt mellom religion og moderne vitenskap. Men det finnes en lang tradisjon innen kristendommen for å tolke skapelsesberetningen metaforisk. Det vil si at når det står i Bibelen at Gud skapte verden og menneskene på seks dager, så kan dette være et bilde på en utvikling som tok millioner av år.
 
I sin egen selvbiografi sier Darwin at han syns skaperverket er så fantastisk at det er vanskelig å ikke tro på en skaper. Han konkluderer med at man ikke kan vite om det er en gud, han er agnostiker. En person som derimot fullstendig avviser at det fins en gud, kalles ateist.
 
Til tross for vitenskapelige fremskritt er ikke religionene blitt borte. Spørsmålet er om det må være motsetninger mellom religiøs tro og moderne vitenskap. Vi kan si at det finnes fire forskjellige syn på dette:


1. Vitenskapen er det eneste vi kan bygge på
Det er feil å forstå verden ut fra religion fordi det ikke går an å bevise at Gud finnes. Fordi det ikke er mulig å undersøke med vitenskapelige metoder om Gud er virkelig, så er han ikke det. All religiøs tro er overtro. De som står for dette synet, er ateister.





2. Vi må bygge på religionenes hellige skrifter hvis vitenskapen sier noe annet
Vitenskapen tar feil når den sier noe som ikke stemmer med religionen. Mange av vitenskapens resultater godtas, men hvis vitenskapen sier noe annet enn det som står i de hellige skriftene, tar man avstand fra den. Det finnes grupper av både kristne og muslimer som mener at mennesket ble skapt akkurat slik som det står i Bibelen eller i Koranen. Skriftene leses helt bokstavelig. På mange skoler både i USA og i muslimske land lærer ikke elevene om Darwins utviklingslære. Grupper som tillegger hellige skrifter så stor betydning, kan kalles fundamentalister.




3. Religion og vitenskap handler om forskjellige ting
Man kan fint tenke på en vitenskapelig måte og samtidig være religiøs. Religionen kan ikke gi oss svaret på vitenskapelige spørsmål som for eksempel hvordan universet og livet utviklet seg. Samtidig kan ikke vitenskapen gi oss svar på om Gud finnes, om det er et liv etter døden eller hva som er meningen med livet. Religion og vitenskap kan leve side om side, og det trenger ikke å være noen konflikt mellom dem. Mange vitenskapsmenn og kvinner tenker at universet er så finjustert og fullt av detaljer at det ikke kan ha oppstått av seg selv.



4. Gammel religiøs visdom og moderne vitenskap sier det samme
Albert Einstein og andre forskere har funnet mye som er svært vanskelig, kanskje umulig, å forstå med det menneskelige intellektet. Noen mener at den moderne fysikken fører til en religiøs måte å forstå verden på. Både i buddhismen og i hinduismen finnes det gammel tenkning som stemmer godt overens med moderne vitenskap. Dette er noe alternativbevegelsen er veldig opptatt av.
 



Kildehenvisninger:

http://web2.gyldendal.no/cims2html/default.ashx?template=grunnskolelarer&projectId=60&nick=horisonterlarer&menuId=13847
http://forskning.no/vitenskapshistorie-store-vitenskapsfolk/2008/02/tro-og-vitenskap
https://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme#Vitenskapelige_og_historiske_begrunnelser
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Vitenskapen-apner-for-Gud-7159419.html
https://snl.no/fundamentalisme
Bildekilder:
http://www.danieljoachim.org/wp-content/uploads/2013/11/4f949c8252674.image_.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_D3EPoScMsNc/TFVPMozDW7I/AAAAAAAAAjI/7Y4uKwXiQgU/s1600/Famous+Atheists.jpg
http://www.pastoren.no/wp-content/uploads/6dager03.jpg
http://www.enhet.no/Rel%20Vitskap.jpg
http://profile.blogsoft.no/1900017_200x_1418147953962.png

Klikk under her for å lese mer om:
Religion, vitenskap og religionskritikk
     Religion og vitenskap
     Religionskritikk
Bilde
Picture
Picture
Picture
Picture
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no