Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

mellomkrigstida

tyskland

Etter første verdenskrig blir Folkeforbundet opprettet av landene som hadde vunnet krigen. Dette er et forsøk på å holde fred i Europa. En av de første oppgavene forbundet fikk, var å sørge for at Tyskland gav fra seg mesteparten av koloniene sine. Videre sørget de for at Tyrkerne gav fra seg kontrollen i Midtøsten. Flere stormakter liker ikke denne innblandingen og melder seg ut. Dette ble altså ingen suksess.


Tyskland sliter med å betale krigserstatningen de er blitt pålagt. Staten trykker da opp flere pengesedler, dette resulterer i at pengeverdien synker og det blir inflasjon.  I 1923 bryter økonomien helt sammen i Tyskland, vi får det vi kaller en hyperinflasjon. Hadde man dollar kunne man leve i sus og dus på et luksushotell i en uke med kun 5 dollar. Tyskerne måtte bruke alle sparepengene sine for å kjøpe en trikkebillett, som kunne koste opp mot 40 000 tyske mark.
Pris på brød i Tyskland
1918: 0.63 mark
1922:163 mark
Januar 1923: 250 mark
Juli 1923: 3500 mars
September 1923: 1 500 000 mark.
Folk fylte kofferter med pengesedler for å handle helt vanlige varer. Det er ikke vanskelig å forstå at de hadde det vanskelig i Tyskland
Bilde
Bilde
I 1921 ble en mann ved navn Adolf Hitler leder for det nasjonalistiske tyske arbeiderparti (NSDAP) Tilhengerne ble kalt nazister. De gikk sterkt imot den internasjonale kapitalismen, som de mente ble dominert av jøder,
de var motstandere av Versaillesfreden og krevde Lebensraum, det betyr at de ville ha kontroll over alle områder med tysk bosetning. Et samlet Tyskland skulle også omfatte Østerrike. Hitler klarte å danne en frivillig halvmilitær gruppe som han kalte SA, deres oppgave var å spre frykt blant Hitlers motstandere, ved bruk av vold og terror.  Hitler forsøkte å ta makten gjennom et kuppforsøk i 1923, men dette var mislykket og Hitler blir fengslet i litt over ett år. Det er mens han sitter i fengsel at grunnlaget for boken Mein Kampf blir laget. 
Bilde
​Nazistene får økt oppslutning.
I tiden etter at Hitler slippes ut av fengselet, reiser han rundt og holder taler på politiske møter. Han var en dyktig taler og man ble lett fenget. Han snakker om at Tyskland skulle komme seg på bena igjen, at de skulle reise seg og bli en stormakt igjen. De skulle få herredømme overalt hvor det bodde tyskere. Han snakket nedtalende om jøder og om undermenneskene i Øst-Europa. Han så kommunistene som en stor fiende og at man måtte jobbe for å forhindre at kommunismen skulle bre seg til Tyskland. Han forklarte inflasjonen, arbeidsløsheten opp mot disse fiendene, og fikk med dette mange tilhørere.
 
Som Nazist var familien, familielivet, kroppen, friluftsliv, den vakre naturen og Tysklands historie viktig. Kvinner og mødre får en spesiell plass, de skal føde mange barn av den ariske rene rase, det å føde barn blir honorert. Det ble dannet ungdomsorganisasjoner, Hitlerjugend for gutter og Bund Deutcher Madel  for jenter, disse ble veldig populære. Disse ungdommene fikk høre at de var av den ariske rase, som var herrefolket. Trening var viktig, både fysisk og militærtrening, slik at de kunne bli gode soldater for Tyskland, eller det tredje riket som de kalte seg. I 1930 hadde Hitlerjugend 25 000 medlemmer. 
I 1933 blir Hitler valgt til rikskansler i Tyskland. Når riksdagen brenner en måned senere så bruker de det til sin fordel, de skylder på kommunister og klarer nå å fjerne all politisk motstand og innfører med dette et diktatur. Nå begynner Hitler opprustning av hæren. Hitler fryktet at noen ville utføre et kuppforsøk mot han, og de han fryktet mest var sine egne SA- ledere. Natten til 30 juni i 1934 ble mange SA- ledere, og politiske motstandere drept eller sendt til konsentrasjonsleirer- denne natten har fått navnet "de lange knivers natt"


Nazistene brukte mye tid og penger på propaganda. Propagandaministeren het Joseph Goebbels, hans oppgave var å skape økt oppslutning om det nazistiske samfunn. Jødisk og kommunistisk kunst ble forbudt. Det ble innført boikott mot å handle hos jøder. Jødene ble kalt undermennesker og ble trakassert. Krystallnatten er et godt eksempel på denne trakasseringen. Natten mellom 9-10 november i 1938 ble nesten alle synagoger brent, jødiske butikker og hus ble ødelagt, jøder ble drept eller sendt i konsentrasjonsleir.


Hitler hadde lovet å gi Tyskerne Lebensraum, kontroll over alle områder der det bor Tyskere. I 1938 marsjere tyskerne inn i Østerrike. Mange østerrikere ønsket å bli en del av det tredje riket, så de ble ønsket velkommen da de kom. Hitler ønsket å gå inn i Tsjekkoslovakia, Sudentland hvor det bodde mange tyskere. Lederne i Storbritannia og Frankrike protesterte på dette I 1938 greide Mussolini å forhandle frem en avtale som alle parter var fornøyde med, Tyskland fikk Sudentland. Denne avtalen blir kalt Munchenavtalen og den Britiske statsministeren Chamberlain, var strålende fornøyd og kunne fortelle at denne avtalen kom til å sørge for Fred i vår tid, dette var i 1938…..
Kildehenvisninger
Bilde i heading: Mark Barrry: https://www.flickr.com/photos/markart/236849245
https://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_propaganda_film
Makt og Menneske Historie 9. Bjørn Ingvaldsen og Ingunn Kritstensen
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nichigeki_dancing_team_musical_revue_Heil_Hitler_for_Hitlerjugend_1938.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_146-1983-056-06,_Hitlerjugend.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_133-393,_Worms,_Luftschutz%C3%BCbung_der_Hitlerjugend.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda_in_Nazi_Germany#Films
https://no.wikipedia.org/wiki/Riksdagsbrannen#/media/File:Reichstagsbrand.jpg​
https://no.wikipedia.org/wiki/Riksdagsbrannen

Her finner du mer om Mellomkrigstida

Hovedside
Tyskland
De glade 20- og de harde 30-åra
Sovjetunionen
Italia
​Spania
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no