Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

forbrytelse og straff

kriminalitet

I et samfunn blir man enige om hva som er lov og hva som ikke er lov. I Norge er det er Stortinget som vedtar lovene. Lovene bygger på verdier i samfunnet, som for eksempel at det ikke er lov til å slå eller å stjele. Dette er lover som er ganske statiske, det vil si at de ikke endrer seg. Andre lover endres ettersom samfunnet endrer seg. For eksempel:
  • Før 1989 var det for eksempel ulovlig å skate i Norge. Ble du tatt av politiet tok de skateboardet fra deg og du måtte betale en bot.
  • I dag er det ganske vanlig å være samboere før man gifter seg, men før 1972 kunne dette straffes med tre måneders fengsel.
  • I 2004 ble det ulovlig å røyke på offentlige steder.

Når lovene endres sier man at handlingene blir avkriminalisert, slik som skating og samboerskap, eller kriminalisert som røyking på offentlig sted.

Hvorfor blir noen kriminelle?
Det finnes mange årsaker til at noen velger å begå et lovbrudd. Samfunnsvitenskapelig kan dette forklares ut fra to nivåer, samfunnsforklaringen og individforklaringen.

Samfunnsforklaringen sier at årsaken til kriminalitet ligger i selve samfunnet på grunn av ulike risikofaktorer. Sosial bakgrunn som familieforhold, bosted og nærmiljø, muligheten for å bli tatt og strafferamme kan være med på å påvirke om du er villig til å begå et lovbrudd eller ikke. Hvis du har foreldre som er vokst opp i båt og du selv har vært vant til å være i båt og kjøre båt siden du var liten, kan det hende dine foreldre mener det er greit at du kjører en større båt eller med en større hastighet enn det som lovverket tillater.

Individforklaringen sier årsaken til kriminalitet ligger hos den enkelte. Individet tar selv et valg om å begå et lovbrudd og må derfor selv bære ansvaret. Selv om foreldrene dine lar deg få lov til å kjøre båten, vet du jo godt at det ikke er lov og tar derfor et valg om å kjøre den likevel.

Når vi bryter loven kan samfunnet straffe oss, men det er forskjell på lovbrudd. Mindre alvorlige lovbrudd, som for eksempel butikktyveri, blir sett på som en forseelse og straffes derfor mildere.

Er lovbruddet mer alvorlig, som for eksempel et innbrudd, blir det sett på som en forbrytelse og straffes derfor hardere.

Det finnes mange typer kriminalitet

  • Økonomisk kriminalitet
  • Annen vinningskriminalitet
  • Voldskriminalitet
  • Seksualkriminalitet
  • Narkotikakriminalitet
  • Skadeverk
  • Miljøkriminalitet
  • Arbeidsmiljøkriminalitet
  • Annen kriminalitet
I 2014 ble det registrert 253 000 forbrytelser og 119 000 forseelser hos politi og påtalemyndigheten, og ifølge SSB er dette det laveste tallet for de årene de har sammenlignbare tall (1993-2013). Det er størst nedgang i vinningskriminalitet


Sist redigert, 19.04.2016, H. Eikeland

Kildehenvisninger:

http://www.ssb.no/lovbrudde
http://www.ssb.no/lovbrudda
Henriksen, Alexander, Samfunnskunnskap 8-10 Zoom, Gyldendal
Nomedal, Johan H, Bråthen, Ståle, Kosmos 9 samfunnsfag for ungdomstrinnet, Fag og kultur AS, 2007

Bilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_lover#/media/File:Norges_lover.jpg
Norges lover, av Pladask
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%22Crime_Scene_Do_Not_Cross%22_tape_(3612094774).jpg
"Crime
Scene Do Not Cross, av Tex Texin
"Criminal stealing the bag of a person from the back", icon made by Freepik in People from www.flinticon.com

Rettsstat
Kriminalitet
Straff
Domstolene
Bilde
Hvem begår lovbrudd?
Statistikk: lovbrudd
Bilde
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no