Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

1. verdenskrig

krig og krigføring

Tysklands plan
Tyskerne var sikre på en rask krig og general Alfred von Schlieffen hadde utarbeidet en plan. Den gikk ut på å føre tyske soldater igjennom Belgia, for å slå franskmennene. Deretter skulle soldatene reise med tog til østfronten for å slå russerne. Det tyskerne ikke tenkte på, var at andre land i Europa nok ikke kom til å sitte stille å se på dette. Planene deres var å forflytte seg nokså raskt, de skulle nå Paris i løpet av 6 uker, noe som betydde at soldatene måtte gå 3 mil hver dag. Det startet bra, hæren marsjerte raskt inn i Belgia og kom et godt stykke inn i Frankrike. Men fordi britene hadde lovet å støtte Belgia, blir nå Storbritannia med i krigen, noe som resulterte i at tyskerne møter en del motstand. Russerne beveget seg også raskt mot Tyskland fra øst. Italia trekker seg ut av trippelalliansen i 1915, og går sammen med de allierte. Tyskerne har nå fiender på alle kanter.


Krig og krigføring
Den først verdenskrig er kjent under navnet skyttergravskrigen. Frontene lagde kilometervis med skyttergraver. Det var i disse grøftene de sov, spiste, skjøt på fienden og døde. Skyttergravene ble i regnvær omgjort til gjørmehull. Område mellom to fronters skyttergraver ble kalt ingenmannsland. Når et slag skulle stå, stormet de ut av skyttergravene og  ingenmannsland var fullt av døde mennesker.

Europa trodde at denne krigen skulle bli en kort krig, det var mange som hadde en romantisk forestilling om å reise ut i krig og komme tilbake som helt, lita ante de om det helvete på jord, de skulle bli vitne til. Under første verdenskrig ble det utviklet mange nye moderne våpen.
  • Fly hadde ikke tidligere vært brukt i krigssammenheng. I begynnelsen ble de bare brukt som speidere, etter hvert ble de mer solide og ble da brukt til bombing. Det å være jagerpilot  ble sett på som å være en krigshelt, kanskje fordi at de i gjennomsnitt bare varte i 3 måneder. Les om den Røde Baron her.​
  • Zeppelinere ble også brukt under den første verdenskrig. Disse ble brukt til bombing av byer. Ulempen med disse var at de var svært eksplosive, de ble nemlig holdt oppe av hydrogengass, som er svært brennbart
  • Et annet våpen som viste seg å være veldig nyttig var stridsvogner, som ble tatt i bruk i 1916, de kunne bevege seg frem i alt slags terreng og sto imot kuler.
  • Miner ble også brukt. Man gravde ned sprengstoff i tunneler under jorden, og så ble sprengstoffet avfyrt når fienden gikk over stedet.
  • Maskinvåpen ble også utviklet, dette var helt nytt, og svært effektivt. De største tyske maskingeværene skøt ut 600 kuler i minuttet, og når man løp ut av skyttergravene, ble man meid ned som fluer.
  • Gass ble også benyttet under første verdenskrig. Det var tyskerne som først brukte det, de brukte blant annet klorgass og sennepsgass. Gassen etset i lungene, ødela øynene og lagde blemmer i huden.
  • Det var ikke bare til lands og i luften man tok i bruk nye våpen. Ubåten gjør sitt inntog, ett av krigens mest effektive våpen. Det var tyskerne som hadde den største ubåtflåten. Dette var en fiende man ikke så og uten forvarsel ble skip torpedert.

USA blir med i krigen
USA har stått utenfor denne krigen, men da et passasjerskip i 1915 på veg fra New York til England ble torpedert av tyskerne, og 124 amerikanere døde, ble forholdet mellom USA og Tyskland mye mer anstrengt.

Men USA blir ikke trukket inn i krigen før Tyskland i 1917 erklærer uinnskrenket ubåtkrig. Tyskland håper at dette vil føre til at Storbritannia kapitulerer, men ved å senke flere amerikanske skip, resulterer dette i at USA erklærer krig mot Tyskland.


​Kvinner i krigen
Første verdenskrig snur opp ned på kjønnsrollemønsteret. Mennene er ute i krigen, og hvem skal da gjøre arbeidet som mennene tidligere gjorde? Mange kvinner melder seg som frivillige, noen som sykepleiere eller ambulansesjåfører, andre begynte å jobbe i fabrikker og i våpenproduksjon. Dette fører til at mange av kvinnene, som stort sett frem til da hadde vært avhengig av sine menn, følte en slags økonomisk frihet. Dette gav en inspirasjon til kvinnekamp og krav om likestilling.


Norge under 1. verdenskrig
Når krigen bryter ut ble det mindre tilgang på varer, samtidig som etterspørselen ikke går ned, dette fører til inflasjon. Denne perioden blir kalt dyrtiden. For å motvirke dette prøver staten å innføre rasjonering, men matmangelen fører til store svartebørsmarkeder.
Norge ville være nøytrale, men det ble fort vanskelig fordi vi drev handel med både Tyskland og Storbritannia. Disse var svært interesserte i å holde Norge utenfor krigshandlinger fordi varene (kopperkis, svovelkis og fisk) de fikk fra Norge var viktige for begge parter. Norge på sin side var avhengige av å få varer som korn og kull. Britene truer etter hvert Norge til å kutte handelen med Tyskland som fører til at tyske ubåter torpederer norske skip. Rundt 2000 norske sjømenn mistet livet i den første verdenskrig. 
Kildehenvisninger
Ingvaldsen og Kristiansen, Nye Makt og menneske, Historie 9, Cappelen Damm
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Soldiers_in_trench.jpg   https://commons.wikimedia.org/wiki/File:German_trenches_on_the_aisne.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:German_airship_bombing_Warsaw.JPG​
​https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Sinking_of_the_Lusitania_London_Illus_News.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WW1_Churchills_Pendleton_women_at_work_1916.png​

https://www.flickr.com/photos/blue_mountains_library_-_local_studies/4545002078
​http://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Fil:Rasjoneringskort.jpg
​https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Germany_gas_mask,_Model_1917_-_National_World_War_I_Museum_-_Kansas_City,_MO_-_DSC07567.JPG




​
Her kan du lese mer om 
​1. verdenskrig:

Hovedside
Årsaker
Krig og krigføring
Russland i endring
Versaillesfreden
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no