Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

buddhismen

hva vil det si å være buddhist?

Som du sikkert husker fra temaet Hinduismen, var det mange som levde som asketer i India for ca. 2500 år siden. En asket er en som er opptatt av de store spørsmålene i livet, og som ønsker å bruke livet på å finne svarene på disse spørsmålene. Prinsen Siddharta Gautama, født i 448 f.v.t., var en av disse asketene, og han regnes som buddhismens grunnlegger. Han blir ofte kalt for Buddha, som betyr den som er våken. 

Buddha forsto sannheten om verden og menneskene, og han delte sin kunnskap og innsikt. Etter hans død spredte læren hans seg til store deler av Asia.

Buddhismen utviklet seg parallelt med hinduismen i India, og deler mange av de samme tankene, som for eksempel karma og samsara.  

Å søke tilflukt i Buddha
Det finnes ingen skapende eller frelsende gud i buddhismen. Buddha er en lærer, og en buddhist slutter seg til de tre juvelene: Buddha, dharma (læren hans) og sangha (fellesskapet av munker og nonner i hele det buddhistiske samfunnet. 
  • Jeg søker tilflukt i Buddha.
  • Jeg søker tilflukt i dharma.
  • Jeg søker tilflukt i sangha.

Tre ting mennesket må forstå i følge Buddha:
Buddha ville veilede menneskene, og mente at det var viktig å forstå:
  • Ingenting varer evig.
Vennskap kan gå over, kroppen eldes og vi skal alle dø en gang. Menneskene må ikke klamre seg til disse tingene.
  • Ingenting har noe som er fast og uforanderlig i seg.
Ikke en gang sjelen din fødes på ny (som i hinduismen - atman), men det er resultatet av det du gjør som fødes på ny. I buddhismen snakker man derfor om anatman - ikke-sjelen. Det er det som er karma. Alt vi gjør vil få en konsekvens - gode handlinger fører til noe godt; og motsatt. 
  • Alle ting er forbundet med noe vondt.
​Alt er ikke smerte, men smerte og lidelse finnes. Det er vondt å være adskilt fra noen man er glad i, det er vondt å bli gammel og det er vondt å være trist.

Nirvana
Nirvana er menneskenes frigjøring, og kan oversettes med utslokning - som en ild som blåses ut. Når grådighet, uvitenhet og hat er slokket i sinnet oppnår man Nirvana. Da kan man velge å bryte ut av samsara og ikke bli gjenfødt. Da går man inn i parinirvana.

For å oppnå denne tilstanden må man overvinne vrangforestillinger om seg selv, ikke klamre seg til tingene man eier og være kjærlige, omtenksomme og vennlig mot andre. Buddha sa at den som har grenseløs medfølelse med andre er en buddha. 
​
De fire edle sannheter
I den første talen Buddha holdt til elevene sine fortalte han om de fire edle sannheter:
1. Alt er forbundet med noe vondt.
2. Grådighet er årsaken til det som gjør vondt.
3. Det som gjør vondt kan ta slutt når du gir slipp på grådigheten.
4. Ved å følge den åttedelte vei kan man gjøre slutt på det som er vondt.

Den åttedelte vei
For å finne lykke i livet må menneskene se hva som plager dem, og gjøre noe med det. Veien til nirvana er en åttedelt vei. Denne veien kalles ofte den gylne middelvei. Når Buddha kom fram til en vei midt i mellom rikdom og fattigdom så han hvordan menneskene kan finne en indre sinnsro.

1. Rett innsikt (forstå de fire edle sannheter, karmaloven og samsara)
2. Rett tanke (tenke kjærlig om andre, gi uten baktanke)
3. Rett tale (snakke sant, ikke baksnakke eller lyve)
4. Rett handling (følge buddhismens leveregler)
5. Rett levevei (ha et ærlig arbeid, ikke indirekte skade andre)
6. Rett anstrengelse (anstrenge seg for å rense sinnet og utvikle seg)
7. Rett oppmerksomhet (øve på å være våkent til stede i det du gjør)
8. Rett konsentrasjon (utvikle indre fred og styrke)

Punkt 1-2: Handler om visdom
Punkt 3-5: Handler om moral
Punkt 6-8: Handler om meditasjon
Gjennom meditasjonsøvelser skal menneskene finne en indre ro som ikke er påvirket av ytre sanseinntrykk. Dette gir sinnsro.

Dagligliv som buddhist
Mange har figurer av Buddha hjemme, selv om han ikke oppfattes som en gud. Det er også mange buddhister som mediterer daglig, og de går i tempelet for å be og tenne røkelse. I Asia er religionen en del av kulturen, og for de fleste er buddhismen en tradisjon de er født inn i og lært opp i siden de var barn.

Buddhismen blir praktisert på mange ulike måter, og det er stor forskjell på hvordan buddhister lever. De fleste forsøker likevel å leve etter de fem levereglene som Buddha anbefaler:
​
1. Ikke skade eller drepe noe levende
2. Ikke stjele
3. Ikke være seksuelt utro eller misbruke noen seksuelt
4. Ikke lyve
5. Ikke drikke alkohol eller bruke narkotika.
Kildehenvisninger:
https://en.wikipedia.org/wiki/Miracles_of_Gautama_Buddha#/media/File:Sermon_in_the_Deer_Park_depicted_at_Wat_Chedi_Liem-KayEss-1.jpeg
https://nn.wikipedia.org/wiki/Det_buddhistiske_livshjulet#/media/File:Bhavacakra.jpg​

Her kan du lese mer:
Hovedside
Hva vil det si å være buddhist?
​
Slektskap med andre religioner
Buddhismen i Norge

Bilde
Siddharta Gautama under fikentreet
Bilde
Alle som får samme innsikt som Siddharta Gautama får tittelen Buddha. Det finnes derfor mange buddhaer.
Bilde
Livets hjul
I filmen over kan du se hvordan Are Sende Osen forsøker å leve som buddhist.
Bilde
Borobudur på Java i Indonesia. Verdens største buddhist-tempel bygd på 800-tallet.
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no

Photo used under Creative Commons from Quad Dimensional Pictures