Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

Fattigdom og krig

Bilde
Bilde
Konflikter
Det å krangle litt og være uenige er helt vanlig. Ofte kan en slik uenighet løses ved at en snakker sammen, og noen ganger er det kanskje lurt å få inn en tredjepart for å løse konflikten.

Mellom land og i land kan det også oppstå uenighet og krangel. Konflikter i og mellom land kan få store konsekvenser for de som bor i der. Det tar ofte lang tid og krever stor innsats for å finne en løsning. I verden i dag finner vi fire hovedtyper konflikter:

  • Regionale konflikter
  • Etniske konflikter
  • Religiøse og ideologiske konflikter
  • Økonomiske konflikter
Ofte er det slik at en konflikt inneholder flere av disse elementene.

Krig er en væpnet konflikt mellom to eller flere parter, for eksempel mellom stater, befolkningsgrupper, stammer eller lignende.

Syria opplever nå en grusom borgerkrig. Det startet med fredelige demonstrasjoner mot regimet i Syria i 2011. I dag har over 300 000 mennesker blitt drept og over 11 millioner mennesker er drevet på flukt.

Borgerkrig er en komplisert type krig. Det er krig i landet,  mellom to eller flere grupper. Målet er å vinne politisk makt i landet, eller å løsrive en del av landets territorium for å danne en selvstendig stat.  Borgerkriger er ualminnelig grusomme, og det går særlig hardt utover sivilbefolkningen. 



Flyktninger
"En flyktning er en person som har måttet flykte på grunn av fare for liv og helse" (fn.no).

Det er en menneskerett å søke beskyttelse i et annet land. I Flyktningkonvensjonen står flyktningenes rettigheter skrevet. Disse gjelder for alle land som har sluttet seg til den. Norge er et av de 145 landene som har ratifisert denne.

Det enkelte land har ansvar for å beskytte sine innbyggere mot vold og forfølgelse. Likevel er det mange som opplever at landet ikke gir denne beskyttelsen. Det kan være fordi staten ikke i stand til å beskytte sine innbyggere, eller fordi det er staten selv som begår overgrep. Når innbyggerne ikke kan få beskyttelse i sitt eget land, har de krav på internasjonal beskyttelse. For at reglene i FNs flyktningkonvensjon skal gjelde, må personen det gjelder ha krysset en internasjonal landegrense.

Samtidig vet vi at det er mange som er på flukt i sitt eget land, men reglene i Flyktningkonvensjonen gjelder ikke for dem. Mennesker som flykter i eget land kalles internt fordrevne.










​
​Viktige begreper om fattigdom. 
 ​Absolutt fattigdom innebærer at man ikke får dekket grunnleggende behov som mat, klær, hus, tilgang på grunnutdanning og primære helsetjenester. Grensen for absolutt fattigdom går ved verdensbankens fattigdomsgrense på 1,25 amerikanske dollar (cirka 8 norske kroner) dagen. Med denne fattigdomsgrensa som utgangspunkt regnes 836 millioner mennesker som ekstremt fattige, eller absolutt fattige.
​
Relativ fattigdom er fattigdom sett i forhold til størstedelen av befolkningen i et land. Grensen for relativ fattigdom fastsettes gjennom en nasjonal fattigdomsgrense.

Bærekraftig utvikling,en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov

Bistand eller u-hjelp er støtte til fattige land (U-land). Støtten kan bli gitt direkte til et land eller til en bistandsorganisasjon, som de ulike FN-organisasjonene UNICEF (FNs barnefond) og UNDP (FNs utviklingsprogram), Røde Kors, Plan, Care, Kirkens Nødhjelp og Plan. 

Hovedside
Norges befolkning
Europas befolkning
Verdens befolkning
​Fattigdom og krig
Bilde
Hjelpeorganisasjoner: 
FN
Røde Kors
Redd Barna
Amnesty

Fagstoff: 
Globalis: Borgerkrigen i Syria 
Artikkel: Derfor varer borgerkrigen i Syria 
Artikkel: : Åtte spørsmål om Syria du bør vite svaret på
Artikkel: Derfor flykter de til Norge
Tidslinje/flyktninger: Nrk
Artikkel: Dette er krigen i Syria
Bilde
Bilde
Bilde
​Fattigdom:
http://www.fn.no/Tema/Fattigdom/Hva-er-fattigdom

HDI (mål på fattigdom for alle land både gjennomsnitt og for hver enkelt indikator): http://www.globalis.no/Statistikk/HDI-menneskelig-utvikling
http://miljoagentene.no/fakta/rike-nord-fattige-sor/rike-og-fattige-land-article2165-461.html

​Bistand:
Kompetansemål (K-06)
  • drøfte årsaker til og verknader av sentrale internasjonale konfliktar på 1900- og 2000-
  • Kartlegge variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
  • gjere greie for omgrepa haldningar, fordommar og rasisme og vurdere korleis haldningar kan bli påverka, og korleis den einskilde og samfunnet kan motarbeide fordommar og rasisme
  • gje døme på og diskutere kulturelle variasjonar og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn
  • skape forteljingar om menneske frå ulike samfunn i fortid og notid og vise korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar
  • Læringsmål og vurderingsform
  • Vite hvorfor det er krig i Syria og hva som skjer i Syria
  • Vite hvem IS er og hva de står for
  • Forstå hvorfor mennesker er sendt på flukt, hva flykter de fra og hva møter de.

Kilder:
www.fn.no 
https://snl.no/borgerkrig
https://no.wikipedia.org/wiki/Krig 
https://www.youtube.com/watch?v=_m7DwjOk9Mk  
http://radar1.cappelendamm.no/c83725/sammendrag/vis.html?tid=90931
https://pixabay.com/no/asyl-europa-flyktninger-krisen-1156011/​
Bildekilde
Bildekilde
Bildekilde
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Peace_symbol.svg

https://www.flickr.com/photos/nostri-imago/4427921003
https://pixabay.com/no/photos/rifle/
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]