Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Hvordan innlede en fortelling
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Musikkvideo
          • Analyse
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Litteraturhistorie
      • Språkhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Matt 18.20
        • Faderen
        • Skolegutt
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Kruttrøyk
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Engelsk
    • Grammar >
      • Lesestrategier
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

delingen av tyskland og berlin

delingen av tyskland og berlin

Picture
Picture
Europa blir delt, det blir også Tyskland og Berlin. Churchill mener at et jernteppe skilte de demokratiske landene i vest og de kommunistiske landene i øst. Da Stalin hører hva Churchill har sagt blir han rasende. 
Sovjetunionen etablerer i 1947 kominform, en organisasjon som skal koordinere den kommunistiske politikken i Europa. Alle kommunistiske ledere måtte være lojale og følge ordre fra Moskva.  
Bilde
​Tyskland er delt mellom Sovjetunionen, Sotrbritannia, USA og Frankrike, hvert land fikk hver sin del. Det samme skjer med Berlin, som ligger inne i den Sovjetiske sonen. Stalin ville sikre seg om at Tyskland aldri mer kan reise seg og invadere Sovjet igjen, så de startet med en storstilt demontering av fabrikker i sin sone. Delene ble sendt tilbake til Sovjetunionen for gjenbruk. De andre sonene, Vestmakten (Storbritannia, Frankrike og USA) samarbeider og ønsker å heve levestandarden. De blir enige om å innføre felles valuta, den Deutche mark. Dette misliker Stalin og for å unngå at de som som bodde i Øst-Tyskland og Øst Berlin skulle se hvor mye bedre det var i Vest, ville han nå presse vestmaktene ut av Vest Berlin. Han startet derfor en omfattende blokade. Han stengte jernbanelinjer, veier og kanaler inn i de tre Vest-sonene i Berlin.  Dette får navnet Berlinblokaden. Det blir raskt mangel på mat, medisiner, klær og kull. For å hjelpe Vest Berlin starter Vestmaktene en luftbro, de flyr inn det de trenger. Det blir gjennomført mer enn 275 000 flyvninger og luftbroen varer i 11 måneder. Da gir Stalin opp. Samarbeid mellom Sojvet og vestmakene virker nå umulig. Vestmaktene slår sine soner sammen og 23 mai 1949 lager de et nytt land, Forbundsrepublikken Tyskland (BRD). Vest-Tyskland skulle være demokratisk og de skulle ha økonomisk frihet. 
​
Sovjetunionens svar er å opprette den kommunistiske Tyske demokratiske republikk (DDR), Øst-Tyskland.




berlinmuren

Forskjellen på Øst og Vest var veldig synlig i Berlin og frem til 1961 kunne innbyggerne i Berlin fritt krysse grensen. Det var ikke lov til å flytte fra Øst Europa til vest Europa, men mange ønsket seg vekk fra Øst og reiste gjennom Berlin. Den hete natten, kalles natten mellom 12-13 august 1961. Da våknet Berlinerne til piggtrådgrenser mellom Øst og Vest Berlin, fra nå av var det ikke mulig å krysse grensen. Østtyskerne bygger en mur rundt hele Vestberlin, prøver man å krysse grensen, blir man skutt. Vestmaktene og Kennedy blir kritisert for ikke å gjøre noe med denne muren, Kennedy mener at en mur er bedre enn en krig.  Her er et utdrag av Kennedys tale i Vest Berlin i 1963:
​
"Det finnes mange mennesker i verden som ikke forstår, eller sier de ikke forstår, hva som er den store forskjellen mellom det frie verden og kommunistlandene. La dem komme til Berlin! (....) Alle frie mennesker, uansett hvor de måtte bo, er borgere av Berlin, og derfor, som en fri mann, er jeg stolt av å kunne si : Ich bin ein Berliner!"
​
Berlinmuren blir stående som et symbol på den kalde krigen og det delte Europa frem til november 1989.
Picture

Kildehenvisninger:
http://www.aerenlund.dk/berlin/muren.html​
Makt og Mennesket, Historie 10, Cappelen Damm
http://www.its-learning.com/content/ebok/www.ebok.no/htmlbilder/map013j000.html
http://www.reiseverdenrundt.com/til-tyskland-pa-ferie-dette-b%C3%B8r-du-vite-om-tyskland-f%C3%B8r-du-drar/
http://www.nrk.no/urix/muren-i-tyskernes-hoder-1.6851805
http://www.nationalflaggen.de/historische/flagge-deutsche-demokratische-republik.html
http://erikmartiniussen.com/2011/04/05/forvandlingen/
Redigert januar 2016 MSN
Temasider innen Den Kalde Krigen:
Hovedside
Øst/Vest
Jalta
Hjelpetiltak og samarbeid
Berlin
Kappløp
Stedfortrederkrig
Cubakrisen
Begynnelsen på slutten
Picture
1. episode av 'Hat, kjærlighet og propaganda'.
Bilde
Picture
BRD
Picture
DDR

Fant "glemt" del av berlinmuren

Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  [email protected]