Når du skal skrive en tekst er det alltid viktig å tenke på hva som er formålet ditt med teksten, og hvem mottakerne er. Det bestemmer nemlig hvilke språkvalg du tar.
Tenk deg at du skal holde en tale om å være ung for to ulike publikum. I den ene salen sitter ungdommer på din egen alder, og i den andre salen sitter det besteforeldre. Vil talen din være helt lik? Antakelig ikke, du vil tilpasse språk, hva du sier og hva du legger vekt på i forhold til de som lytter. Det samme må du gjøre når du skriver. I en argumenterende artikkel drøfter du en sak, og du har med ulike argumenter som belyser saken din fra flere vinkler. I en tekst som dette vil du bli tatt på alvor, og det påvirker blant annet hvilke ord du velger. Samtidig må du ta hensyn til hvem som er mottakere av teksten. For at mottakerne skal oppfatte deg som en med god fagkunnskap må du støtte deg til ulike kilder og fagpersoner. Det er også viktig å tenke over hvilken synsvinkel du skriver i, for det vil også påvirke hvordan du skriver. Huskeliste: Formål: Hva vil jeg oppnå med teksten min? Mottaker: Hvem skriver jeg for? Skriverposisjon: Hvem skriver jeg som? Holdning: Hvilke følelser vil jeg vekke hos leseren? Synsvinkel: 1. person: jeg/vi, dette er en uformell synsvinkel som passer godt i brev og e-post 2. person: du/dere, passer godt når vi skal instruere noen 3. person: han/hun/de, dette er den mest formelle synsvinkelen, og den passer godt i argumenterende tekster. Her er det lurt å utelate personlige pronomen som jeg/vi, og heller skrive for eksempel: Forskning viser at…, Mange hevder at…. Vi kan også si at dette er en upersonlig synsvinkel. Selv om du skriver din argumenterende artikkel i 3.person, kan du i konklusjonen være personlig, og komme med ditt syn i saken. Sist redigert 25.8.2016 Kildehenvisninger:
Kilder: Ressurshefte om argumenterende skriving, 2014, Vibeke Lorentzen og Trude Kringstad, Skrivesenteret. |
|