Mæla ungdomsskole
  • Hjem
  • Norsk
    • Skriftlig kommunikasjon >
      • Kreative tekster >
        • Fortelling >
          • Hvordan innlede en fortelling
        • Novelle >
          • Mikrotekstar
        • Essay
        • Kåseri
        • Lyrikk
        • Drama
      • Sammensatte tekster >
        • Reklame
        • Tegneserier
        • Avis
        • Film >
          • Analyse
          • Musikkvideo
      • Argumenterende tekster >
        • Argumenterende artikkel
        • Leserinnlegg
      • Informative og reflekterende tekster >
        • Bokmelding
        • Små-artikkel
    • Muntlig kommunikasjon >
      • Litterær samtale
      • Fordypningsoppgave
      • Å snakke om skjønnlitteratur
      • Å sammenligne to tekster
    • Språk, litteratur og kultur >
      • Språkhistorie
      • Litteraturhistorie
      • Dialekter
      • Samisk
    • Grammatikk >
      • Bokmål
      • Nynorsk >
        • Substantiv
        • Verb
        • Pronomen og eigedomsord
        • Adjektiv (nynorsk)
        • Arbeidsoppgåver
    • Tekster >
      • Noveller >
        • Karen - A. Kielland
        • Eg står her og skal slå opp med ei jente
        • Dypfryst - R. Dahl
        • Att döda ett barn - Dagerman
        • Hjemkomsten - Khamis
        • Stilskriving mens fuglane flyg forbi
        • Glemsomheden og Gud
        • Faderen
        • Matt 18.20
        • Skolegutt
        • Kruttrøyk
        • Inn fra regnet
        • Karens jul
        • En nesten pinlig affære
        • Av en født forbryters dagbok
        • Der nede sørger de ikke
        • Lillebror
        • Hjemreisa
        • Første møte
      • Lyrikk
      • Eventyr
      • Drama >
        • Henrik Ibsen
        • Sonen
      • Romaner og romanutdrag >
        • Victoria, Knut Hamsun
        • Himmelkyss
    • Lesestrategier
  • Engelsk
    • Grammar
    • Language and Grammar >
      • British and American English
    • Communication >
      • How to say it
      • How to write >
        • Writing Course
        • Paragraphs
        • Connectives
      • The Media
    • Culture >
      • Freedom fighters
      • Travel
      • The 60's
      • War and Peace
      • Being Young
      • The Vikings
      • Our Heritage
    • Society >
      • The USA >
        • From colonies to superpower
        • A Nation Of Immigrants
        • The Wild West
      • The UK
      • Ireland
      • Australia
      • The story of an empire
    • Literature and Film >
      • Of Mice and Men
      • The Hitchhiker
      • O, Romeo, Romeo
      • The World of Roald Dahl
      • Cartoons and comics
      • Storytelling
      • Reading for fun
  • Matematikk
    • Tall og algebra >
      • Tall
      • Regler og formler
      • Økonomi
      • Algebra
    • Geometri og måling >
      • Omkrets, areal, volum
      • Pytagoras og formlikhet
    • Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk >
      • Statistikk
      • Sannsynlighet og kombinatorikk
    • Funksjoner
  • Naturfag
    • Laboratoriearbeid >
      • Sikkerhet på lab
    • Kjemi >
      • Syrer og baser
      • Periodesystemet 1
      • Periodesystemet 2
      • Organisk kjemi
    • Kropp og helse >
      • Pubertet og prevensjon
      • Seksualitet
      • Fosterutvikling og fødsel
      • Helse og livsstil
      • Hormon- og nervesystemet
      • Genetikk
      • Lys og syn
    • Energi og elektrisitet >
      • Fysikk
      • Elektrisitet
      • Energikilder
    • Jordas utvikling >
      • Dyre- og planteceller
      • Teorier om jordas opprinnelse
      • Evolusjon
      • Økologi
      • Universet
  • Samfunnsfag
    • Historie >
      • Norges historie >
        • Norge frem mot 1814
        • Norge fra 1814-1914
        • Norge fra 1900 til i dag
      • Opplysningstida >
        • Den amerikanske revolusjon
        • Den franske revolusjon
        • Napoleon
      • Industrielle revolusjon
      • Imperialismen
      • 1. verdenskrig
      • Den russiske revolusjon
      • Mellomkrigstida
      • 2. verdenskrig
      • Kald krig
      • Midtøsten
    • Geografi >
      • Kart >
        • Norge
        • Europa
        • Verden
      • Jordas indre og ytre krefter
      • Befolkning >
        • Norges befolkning
      • Natur- og kulturlandskap
    • Samfunnskunnskap >
      • Forbrytelse og straff
      • Bærekraftig utvikling
      • Ideologier >
        • Ismer >
          • Liberalisme
          • Kommunisme
          • Fascisme
          • Nazisme
      • Glemte kriser
      • Styresett og politikk >
        • Styresett
        • Norsk politikk >
          • Stortinget
          • Kommuner og fylker >
            • Slik styres en kommune
      • Menneskerettigheter
    • Kildekritikk
  • KRLE
    • Kristendommen
    • Katolsk og ortodoks kristendom >
      • Katolsk kristendom
      • Ortodoks kristendom
    • Jødedommen
    • Islam
    • Hinduisme
    • Buddhisme
    • Livssynshumanismen
    • Religiøst mangfold >
      • Tekster fra ulike religions- og trossamfunn
      • Nyreligiøsitet
      • Religion, vitenskap og religionskritikk
      • Noen mindre religions- og trossamfunn
    • Filosofi og etikk >
      • Filosofi - å undre seg >
        • Noen viktige filosofer
      • Etikk og moral
      • Å leve sammen >
        • Identitet
        • Forelskelse
  • Kunst & håndverk
    • Visuell kommunikasjon
    • Design
    • Kunst
    • Arkitektur
  • Spansk
    • Tekster 1 >
      • Presentaciones
      • ¡Cumpleaños feliz!
      • Mi familia
      • El colegio
      • Mi tiempo libre
    • Tekster 2 >
      • ¿Vamos al zoo?
      • Tengo hambre
      • Mi casa, tu casa
      • La ciudad
    • Tekster 3 >
      • Hace buen tiempo
      • El viaje
      • Mis vacaciones
      • Mi ciudad, mi pais
      • ¡Buen provecho!
      • Una semana típica
      • ¿Amor o amistad?
      • Mi futuro
    • Grammatikk >
      • Substantiv
      • Artikler
      • Pronomen
      • Regelrette verb
      • Uregelrette verb
      • Refleksive verb
      • Adjektiv
      • Adverb
      • Bindeord
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • ¿Porqué estudiar español?
      • México lindo y querido
      • ¡Qué viva España!
    • Ordbank
    • Ressurser
    • Planer >
      • 8. trinn
      • 9. trinn
      • 10. trinn
  • Fransk
    • Tekster 1
    • Tekster 2
    • Tekster 3
    • Grammatikk >
      • Les chiffres
      • Les articles
      • Le passé composé
      • les verbes
      • les adjectifs
      • Les prépositions
      • L`heure
      • Les noms
      • La négation
      • Le temps
    • Oppgaver
    • Kultur >
      • En Corse
      • Les vacances
      • Elle m`aime?
      • Le Maroc
    • Ordbank
    • Nettressurser
  • Engelsk fordypning
    • Grammatikk
    • Kultur
    • Oppgaver
    • Ordbank
    • Oral Presentation
  • Musikk
    • Praktisk musikk >
      • Spill
      • Sang
      • Rytme
      • Komponering
    • Musikkhistorie >
      • Middelalderen
      • Renessansen
      • Barokken
      • Wienerklassismen
      • Romantikken
      • 1900-tallet >
        • Blues
        • Country
        • Rock
        • Beat
        • Reaggae
        • Pop
        • HipHop
    • Teori >
      • Notelære
  • Kroppsøving
    • Ballspill
    • Dans/turn
    • Egentrening
    • Friidrett
    • Grunntrening >
      • Bevegelighet
      • Styrke
      • Spenst
      • Utholdenhet
    • Orientering
    • Svømming
    • Teori
    • Vinteridrett
  • IKT
    • Kildekritikk
  • Reisegruppa på 10.trinn

islam

kunst, arkitektur og musikk

Kunst
Felles for kunsten i islam er at den er laget til ære for Gud. Utover det finnes det mange regionale stiler som har utviklet seg fra område til område. Islam finnes jo over hele verden, og da er det naturlig at lokale tradisjoner kommer frem i kunsten, men det er allikevel mange fellestrekk.

Akkurat som i Jødedommen finnes det ingen bilder i islam. Det er ingen som vet hvordan Gud ser ut og derfor skal han ikke avbildes. Det finnes ikke noen lover om bildeforbud, slik som i Jødedommen, men det er fra tidlig av en motvilje mot å fremstille noe levende i frykt for at de skulle bli dyrket. Det er strengt forbudt med bilder av Muhammed, derfor skal han aldri males eller tegnes. Innenfor noen islamske retninger finnes det bilder av Muhammed. I disse tilfellene er ansiktet hans ofte dekket med et slør/teppe.

Siden Gud ikke kunne avbildes, måtte kunsten komme til uttrykk på andre måter. Det ble den gjennom kalligrafi og ornamentikk. Siden kunsten ikke skal være en direkte kopi av det vi ser i naturen, er den symbolsk og abstrakt.
Kalligrafi
Kalligrafi er en skrivekunst som er høyt utviklet innenfor islam.  Håndskrevne koraner er skrevet i kalligrafi og man finner vers fra koranen skrevet, i kalligrafi,  på moskèr rundt om i verden.
Siden den originale Koranen er skrevet på Arabisk er det først og fremst på dette språket kalligrafien har utviklet seg.  I dag er det seks forskjellige typer kalligrafi som brukes.
Ornamentikk
Ornamentikk betyr utsmykningskunst. Den tar utgangspunkt i geometriske figurer. Geometriske figurer satt sammen med ulike fargekombinasjoner skal skape utallige mønstre. Noen mønstre som går igjen er blomster og andre planter.
Arkitektur
Et godt eksempel på islamsk arkitektur er moskeene rundt om i verden. Ordet moské betyr "stedet der man bøyer seg med pannen i støver". En moské er derfor ikke en spesiell type bygning, men et sted der folk kunne samles. Derfor finnes det mange forskjellige moskeer, men noen felles kjennetegn er det. Ofte er mye av kunsten tatt inn i arkitekturen. Geometriske figurer og symmetri er noe som man finner igjen i de fleste moskeer. Mange moskeer har også kupler.

Musikk
Musikk i islam er et omdiskutert tema. Musikk kan både være halal (lovlig) og haram (ulovlig). Noen muslimer mener all musikk er haram, mens andre begrenser det til musikk som handler om sex og alkohol. Mye av musikken i islam er resitasjon. Resitasjon er når man leser fra Koranen med rytme og melodi. Ofte synges det også i forbindelse med fastemåneden Ramadan. Folkeviser, barnesanger, og mer moderne musikk blir ofte brukt ved måltidene etter solnedgang. Det er også vanlig og synge før og etter en pilegrimsreise, og ved kabaen (bygningen i Mekka som muslimer på pilegrimsreise reiser til).
Kildehenvisninger:
https://prezi.com/kf6wpno4w8tc/islam-moske-kunst-og-musikk/
http://www.islam.no/page10704754.aspx
http://www.nrk.no/kultur/hoyrer-musikk-og-islam-saman_-1.7310896http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0ahUKEwjEprvC2ezJAhUD1XIKHYfOBaAQFgg0MAY&url=http%3A%2F%2Fwww2.aschehoug.no%2Fun%2Fmm%2Fornamentikk.doc&usg=AFQjCNHJsUJApprZ_LSMfzgMuIs6NWRW0Ahttps://snl.no/islamsk_kunst#menuitem1

Bildekilde
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_calligraphy#/media/File:Basmalah-1wm.png
Omayyade-moskeen i Damaskus
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flickr_-_jemasmith_-_Umayyad_Mosque,_Damascus,_Detail.jpg
Sist redigert; 08.01. 16. Ida T. Borlaug.
Her kan du lese mer:
Hovedside
Hva vil det si å være muslim?
De fem søylene
Sammenligning med andre religioner
Islams historie
Kunst, arkitektur og musikk i islam​
Prezi om muslimsk kunst og estetikk
Prezi om kunst, arkitektur og musikk
Picture
Thuluth - en form for kalligrafi
Picture
Ornamentikk fra Omayyade-moskeen i Damaskus
Picture
moské i Oslo
Mæla ungdomsskole  |  Gamlegrensa 9  |  3747 Skien
35 51 95 00  |  mela.ungdomsskole@skien.kommune.no

✕